Hej

Nu är det dags att inreda den nyrenoverade tvättstugan. Tänkte sätta upp lite köksinredning men även ett par garderober typ IKEA:s PAX system. Men här börjar mina funderingar ang hur bra det är att ställa en spånskivestomme (garderoberna) direkt på ett klinkergolv där det i värsta fall kommer vatten vid ev problem med tvättmaskin e d. Enligt IKEA så har de ingen lösning på detta. Är det någon som har tips på hur man kan lösa detta??

/Göran
 
Man skippar sockel och ställer dom på snygga fötter istället.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi skippade fötterna helt och skruvade upp dem på väggen i stället.
 
MathiasS: Menar du att man ska såga av sidorna, för att det finns ju ingen separat sockel på just PAX??
 
Du kanske kan montera fötter innanför (sockeln) så att den inte står direkt mot golvet.
Det är med 2st ställbara skruvar/ fötter som sitter i framkant har jag för mig men dom behöver du inte då.
 
Jag var lite fundersam på att sätta ben innanför sockeln men vid lite efterforskning så visar det sig att så gör man ju på alla köksskåp i deras sortiment. Det får bli extra ben på insidan av sockeln.
 
gorran skrev:
MathiasS: Menar du att man ska såga av sidorna, för att det finns ju ingen separat sockel på just PAX??
Pax har jag ingen koll på, jag tänkte köksskåp generellt.
 
Vi kommer att ha IKEAs högskåp från köket istället, de står ju alltid på ben! Andra mått, men fungerar så länge man inte ska ha nån speciell inredning! Går dessutom att kombinera lådor med skåpluckor ganska flexibelt!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Fungerar säkert klockrent. Men vi vill ha skjutdörrar och då tror jag inte att det fungerar med köksskåp tyvärr.
 
Jag har en enkel billig spånskivearderob med trådbackar som linneskåp i tvättstugan.
På plastmatta visserligen men det gör ju ingen skillnad.

Det har funkat bra i fem år, det kommer ju nästan aldrig något vatten på tvättstugegolvet.

Men annars kan man väl bara sätta några golvskydd/möbeltassar/glidknappar under garderoben.
Om det är våtrumsgolv med fall behöver garderoben kanske ändå "pallas upp" lite för att stå i våg.
glidknappar_1.jpg
 
Vi har vår köksinredning i tvättstugan på rostfria ben. Köp ett högskåp för kök som Skorpan säger.

Man kan ju tycka att det inte borde vara några problem med vatten på golvet i tvättstugan. Det tyckte jag också ända tills det blev stopp i avloppet från tvättmaskinen. Då är man glad att ha inredningen på ben :)
 
Hej!

Vi söker med ljus och lykta efter två skåp, helst av samma modell, till vår nyrenoverade tvättstuga. Cirkamåtten är 50x60x200 och 50x40x200 cm (bxdxh) och skåpen ska allra helst stå på ben.

Men utbudet verkar enormt begränsat. Har kollat IKEA, Jysk, byggvaruhus osv men inget bra napp. 50-bredder verkar föga poppis. iKEA har Lillången och Yddingen, men de är ändå inte helt klockrena.

Min tanke är då, precis som gorran, att välja PAX från IKEA som har skåp med dessa mått (inte exakt de måtten jag nämnde, men ni förstår). Kruxet är då, återigen precis som för gorran, att PAX inte står på ben utan på socklar fram och bak samt på sidostyckena (enligt bifogad bild).

Gorran, valde du att sätta ben på PAX-skåp? Hur blev det utseendemässigt och funktionellt? Vilka ben valde du? Höjd? Du har möjligtvis inte någon bild?

Alternativen till att bara montera ben på PAX med sockel är möjligen att 1) plocka bort socklarna och flytta bottenplattan nedåt och montera på ben (med följden att dörren och bakstycket blir för korta), 2) att plocka bort socklarna och kapa sidostyckena, och montera ben (med risken att få fula sågsnitt i sidostyckena), eller 3) såga till och montera ytterligare en bottenplatta under socklarna och sidostyckena som benen kan monteras på (om lämplig melaminskiva kan hittas och snyggt kapas till).

Ni pratar även om högskåp från köket. Vilka skåp syftar ni på och finns de i 50-bredd?

Någon annan tillverkare än ovan nämnda företag som möjligen kan skåp med mått enligt ovan? Jag ska kolla kökstillverkare också (Kvik, HTH osv).

Tack på förhand!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I alternativ 1 ovan skulle ju eventuellt socklarna kunna sitta kvar.

I vilket fall innebär de tre alternativen lite onödigt extrajobb, men kanske värt det om inget roligare och bättre alternativ finns. Nyfiken på gorrans lösning!
 
Ikeas köksskåp finns i jämna mått 40 resp 60 breda, höjd 208 m ben 8 cm alt 228, 248 cm. Istället för plastbenen kan du välja synliga i rostfritt alt vitt (Capita). Men det finns ingen klädstång till dem, så den får du göra av en rundstav. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.