Hej

Det finns ju en större modell från Gardena som heter R70Li och som är specad till 700m2. Är det någon som har erfarenhet av denna om hur den fungerar och om den skulle kunna vara något alternativ till HQ AM308 ?
Detaljer och teknisk spec på denna är inte så givna på Gardena´s sida.

/M

I grunden och mekaniskt är den identisk med AM308, men har dragits ned mjukvarumässigt. Antagligen hastigheten, eftersom den klarar 700m2 mot 308:ans 800m2.

Andra saker jag funnit (R70Li/AM308):

Märlor:400/200
dB: 60(58)/63
Extra knivar: 3/9

Efter en skumning av manualerna, verkar de båda klipparna ha likdana menyer. Den enda skillnad jag kan finna, är att på R70Li så kan man ha belysning av displayen igång när klipparen klipper. Gardenan väger något mer än Automowern.

De verkar vara mer eller mer identiska, men de två största skillnaderna verkar vara att Automowern går något snabbare (klipper mer yta) och att Gardenan är tystare. Kanske de 7-8 extra hektona används för att ljudisolera Gardenan. Det högre ljudet från Automowern kan alternativt komma sig av att den går snabbare.

I övrigt ligger de mer eller mindre på samma pris. Är ljudet viktigt så väljer man Gardena R70Li annars hade jag nog valt Automowern för att den ser mer neutral ut och att det är en Husqvarna.

OBS. Det är mycket möjligt att jag har missat någon skillnad i manualerna, Och att det finns mjukvaruskillnader som inte framgår av manualerna.

Gardena R40Li/R70Li manual: här
Autmower 308 manual: här

• Gilla
Hawkfield och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.