Hej!
Har fått problem med min gamla trotjänare R70LI. Kör ut ur garaget ok men när den sedan ska starta upp och börja klippa så "backar" klipparen en kort bit (ett par decimeter) och när den ska starta upp igen och börja rotera knivarna så står den stilla och ger sedan en signal samtidigt som displayen visar felkod 25 vilket betyder "Klippsystem blockerat". Man kan höra att knivdisken börjar starta upp en mycket kort stund men "skorrar" och verkar inte "varva upp" normalt. Tolkar att maskinen då tycker att knivarna är blockerade och ger felkoden. Batteriet uppmätt och ok, laddningen ok (den "backar" ju en bit så drivning/batteri är ok). Har plockat isär maskinen och rent visuellt ser allt bra ut (ingen korrosion, ok kablage etc). Antar att det sitter en typ av borstlös motor(?) som driver knivarna för det är rätt många ledare från knivmotor till kretskort. förmodligen finns en sensor (integrerat i motorn ?) som känner av varvtal på motorn så min fundering är om det kan vara knivmotorn som lagt av eller elektronik på kretskortet som den är ansluten till. Knivmotorn roterar fin-fint när man drar runt den så den går inte tungt. Någon som har förslag på åtgärd/lösning??

Du kan ju börja med att testköra klippmotorn.
Tryck långt på knapp 7 och 9.
En ny meny ska dyka upp, där finner du olika testfunktioner.
Kör en test på klippmotorn och avläs värde på varvtal och ström.
Varvtalet ska ligga runt 2900 rpm och strömmen på 380 mA +- 100 mA.

Se om värde kraftigt avviker.

Vi hade ett liknande problem med vår R70, rost/korrosion i klippmotor/lager. Det noterades först som ett förändrat och högre ljud från klippmotorn. Motorn fick bytas.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
E etompau skrev:

Vi hade ett liknande problem med vår R70, rost/korrosion i klippmotor/lager. Det noterades först som ett förändrat och högre ljud från klippmotorn. Motorn fick bytas.
Hej!
Tack för tipset! Ska kolla snarast!!

J Jannese55 skrev:
Hej!
Tack för tipset! Ska kolla snarast!!
Hej!
Har provat långa tryck på 7 och 9 men ingen meny dyker upp! Har ev gammal FW/MW/SW i den?
Har däremot en enklare meny om jag trycker långt på "0", se bilder nedan (där även version på SW/MW/FW framgår). Kan dock inte testköra klippmotor etc.

GARDENA-enhet, LCD-display, knappar, menyalternativ "INFORMATION" och "Historik", utomhus, möjligtvis bevattningskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsutrustningens kontrollpanel, LCD-display, knappar, varumärke GARDENA, menyn är på svenska, status OK.
Skapa konto
GARDENA kontrollpanel med blå skärm, röda knappar, text och siffror visande mjukvaruversion och datum.
Skapa konto

E etompau skrev:

Hej!
Har provat långa tryck på 7 och 9 men ingen meny dyker upp! Har ev gammal FW/MW/SW i den?
Har däremot en enklare meny om jag trycker långt på "0", se bilder nedan (där även version på SW/MW/FW framgår). Kan dock inte testköra klippmotor etc.
Gardena bevattningskontrollpanel med display, knappar, "INFORMATION" och "Historik" val visas.
Skapa konto
Elektronisk enhet med display, knappar, varumärket GARDENA, menyval som "Allmän", "Batteri", "Slinga", "Sensorer".
Skapa konto
Digital display på en Gardena-enhet med knappar, visar versioner av programvara och datum.
Skapa konto

Trycker du samtidigt på 7 och 9 när huvudmenyn visas?

En text ska dyka upp som säger något liknade "Expert mode", därefter ska en ny ikon finnas i menyn i form av ett kugghjul.

E etompau skrev:
Trycker du samtidigt på 7 och 9 när huvudmenyn visas?

En text ska dyka upp som säger något liknade "Expert mode", därefter ska en ny ikon finnas i menyn i form av ett kugghjul.
Japp, trycker på 7 och 9 samtidigt men inget händer. har jag för gammal programvara i den? Klipparen är från 2016 men jag såg att den var tillverkad 2013 och mjukvaran verkar vara från 2012-10-18 enligt bilden.

J Jannese55 skrev:
Japp, trycker på 7 och 9 samtidigt men inget händer. har jag för gammal programvara i den? Klipparen är från 2016 men jag såg att den var tillverkad 2013 och mjukvaran verkar vara från 2012-10-18 enligt bilden.
Ingen aning, men händer det inget vid tryck på 7/9 så är det kanske så.

E etompau skrev:
E etompau skrev:
Hej igen!!
Funkar att komma in i expert-menyn med långtryck på 7 och 9!! Får skämmas litet, provade i grundmenyn (den som kommer upp när man slår på klipparen), inte "undermenyn" till den! Provade att testa klippmotorn men inget hände (visade 0 rpm) så jag antar att det antingen är själva motorn eller kretskortet där drivningen av motorn sitter. Drivmotorerna funkade däremot bra vid test så man får vara glad för det! Stort tack för din hjälp med detta!!

Kom du fram till vad felet var sen? Jag har nämligen exakt samma problem med min klippare. :)

A akdov skrev:
Kom du fram till vad felet var sen? Jag har nämligen exakt samma problem med min klippare. :)
Hej!
Misstänkte knivmotor och/eller drivkortet. Båda dyra i inköp och går inte att returnera dem om man installerat dom o provat. Skänkte bort den och köpte en ny Gardena!

J Jannese55 skrev:
Hej!
Misstänkte knivmotor och/eller drivkortet. Båda dyra i inköp och går inte att returnera dem om man installerat dom o provat. Skänkte bort den och köpte en ny Gardena!
De brukar betinga en tusenlapp eller två i värde som reservdelsmaskiner. Bara ett tips till nästa gång. Jag har sparat sjukt mycket pengar på att ha en reservdelsmaskin till min HQ AM220AC. Jag har bytt en hjulmotor, en klippmotor, klippdisk, klipplager, display, laddbleck, stopp-switch, kaross (efter att stoppknappen spruckit), batteri, magneter till lyftsensorerna och säkert något mer. Men detta är ju iofs över mer än tio år...
...det var moderkortet som gav upp pga fukt på min första klippare och jag valde då att köpa en likadan för att ha den första som reservdelsmaskin. Jag börjar nu titta på att köpa en till maskin för reservdelar då jag snart inte har några kvar... 😎

E etompau skrev:

Jag har en R50Li med samma problem som här i tråden. Stort tack för tipset om att testköra klippmotorn! Min motor spinner på runt 2900 rpm men strömmen håller sig bara i intervallet 160 mA - 300 mA. Kan detta vara orsaken till problemet i mitt fall? Att den inte orkar helt enkelt..

Mickeman78 Mickeman78 skrev:
Jag har en R50Li med samma problem som här i tråden. Stort tack för tipset om att testköra klippmotorn! Min motor spinner på runt 2900 rpm men strömmen håller sig bara i intervallet 160 mA - 300 mA. Kan detta vara orsaken till problemet i mitt fall? Att den inte orkar helt enkelt..
Sorry, törs inte svara på om den något lägre strömmen kan vara orsaken till felkoden.

Har du provat att försiktigt belasta knivdisken och se vad som händer?
Där är inga missljud från klippmotorn?

Batteriet är friskt?

Märkligt, efter fått felkod 25 upprepade gånger så verkar roboten nu fungera som den ska igen. Batteriet byttes förra året och verkar vara ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.