davidgp davidgp skrev:
Hmm. Sådär gör inte min. Såklart är det olika.

testat ditt vanliga förstås?
Yes. Efter en kvart försvann den igen och man såg ingen wlan. Väckte maskinen manuellt och efter detta dök normala dialogen upp. Nu har jag flashat in nyaste firmware (alla 3 delarna). Dock varnar den om "hard-fault". Återstår att se nu om den fungerar eller inte.
 
  • Skärmdump av gräsklipparrobotens status med felmeddelande och uppmaning till firmware-uppdatering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att klicka bort.
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
johan63 johan63 skrev:
Bara att klicka bort.
Yes. Allt väl. Confade upp mqtt och den verkar vara med i leken igen. Tack för tipsen @davidgp och @johan63
 
  • Gilla
davidgp och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Vår har slutat funka. "ingen slingsignal" kom upp helt plötsligt och en blå blinkande lampa på laddstationen. Har kollat slingan och den är hel. även kollat så att kontakterna är hela och har kontakt.
Jag drog även ur strömmen i 10 sekunder och stoppade in igen. Då ersattes den blåa blinkande med en snabb röd blinkande lampa. Läser mig till att det verkar vara fel på antennen.
Tips på felsökning mottages gärna.
Klurar på om jag kan mäta mig till med multimetern på kabelkontakterna och se så den är hel...?

//Benke
 
B benke_berguv skrev:
Hej!
Vår har slutat funka. "ingen slingsignal" kom upp helt plötsligt och en blå blinkande lampa på laddstationen. Har kollat slingan och den är hel. även kollat så att kontakterna är hela och har kontakt.
Jag drog även ur strömmen i 10 sekunder och stoppade in igen. Då ersattes den blåa blinkande med en snabb röd blinkande lampa. Läser mig till att det verkar vara fel på antennen.
Tips på felsökning mottages gärna.
Klurar på om jag kan mäta mig till med multimetern på kabelkontakterna och se så den är hel...?

//Benke
Vänd på laddstationen och kolla antennslingan som ligger där. Kanske myror som käkat upp den.
 
B benke_berguv skrev:
Hej!
Vår har slutat funka. "ingen slingsignal" kom upp helt plötsligt och en blå blinkande lampa på laddstationen. Har kollat slingan och den är hel. även kollat så att kontakterna är hela och har kontakt.
Jag drog även ur strömmen i 10 sekunder och stoppade in igen. Då ersattes den blåa blinkande med en snabb röd blinkande lampa. Läser mig till att det verkar vara fel på antennen.
Tips på felsökning mottages gärna.
Klurar på om jag kan mäta mig till med multimetern på kabelkontakterna och se så den är hel...?

//Benke
Jag skulle ta det ett steg längre. Vänd på stationen, skruva ur de fyra torx-20-skruvarna för att ta av toppen på stationen. Myror kan ta sig långt in, alt andra skadedjur, såsom tvestjärtar o dyl och skapa allsköns elände.

Sen skulle jag ta en titt på om nätdelen matar tillräckligt med ström. Jag hade en liten skada på sladden, som gjorde såpass mkt inverkan så att trafon inte orkade med. Lite klipp och löd, så var problemet väck. Dock grymt svårlödd pga nån beläggning på ena ledaren som man måste skrapa av först.
 
Hej
Någon som har problem med att komma åt Robonect-servern ibland?
Jag har senaste version av SW på Robonect men hade problemet innan också, det har dock inte alltid varit så, minns inte vid vilken beta version som det började.
Problemet är att jag har kontakt via internet i flera dagar/veckor men rätt ofta får jag meddelande på websidan att min robot är offline.
Vad jag då behöver göra är att stänga av klipparen ett tag så att Robonect verkligen stängts av och sedan starta igen, då får den kontakt med servern och allt är up and running.
Sen händer det igen efter några dagar/veckor.....fattar inte vad det är.
Någon som har en aning?

//T
 
Toomaster Toomaster skrev:
Hej
Någon som har problem med att komma åt Robonect-servern ibland?
Jag har senaste version av SW på Robonect men hade problemet innan också, det har dock inte alltid varit så, minns inte vid vilken beta version som det började.
Problemet är att jag har kontakt via internet i flera dagar/veckor men rätt ofta får jag meddelande på websidan att min robot är offline.
Vad jag då behöver göra är att stänga av klipparen ett tag så att Robonect verkligen stängts av och sedan starta igen, då får den kontakt med servern och allt är up and running.
Sen händer det igen efter några dagar/veckor.....fattar inte vad det är.
Någon som har en aning?

//T
Ja. Jag löste det genom att se till att d aldrig gick mer än 11h mellan passen. Verkar som att Robonect numera timear ut efter 12h.
Jag kör nu 2h på morgon och 2h på kväll.
 
Aha, intressant..... Och konstigt...
Tack för info, ska prova att dela upp i 2 pass....
Fast borde den inte tima ut varje gång? Efter 12 timmar...?
 
Ja, jag vet inte, det funkar för mig iaf :D
 
  • Gilla
Toomaster
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
Jag skulle ta det ett steg längre. Vänd på stationen, skruva ur de fyra torx-20-skruvarna för att ta av toppen på stationen. Myror kan ta sig långt in, alt andra skadedjur, såsom tvestjärtar o dyl och skapa allsköns elände.

Sen skulle jag ta en titt på om nätdelen matar tillräckligt med ström. Jag hade en liten skada på sladden, som gjorde såpass mkt inverkan så att trafon inte orkade med. Lite klipp och löd, så var problemet väck. Dock grymt svårlödd pga nån beläggning på ena ledaren som man måste skrapa av först.
Ah, kanontips! Blir morgondagens syssla. Lär nog återkomma med följfrågor :)

//Benke
 
B benke_berguv skrev:
Ah, kanontips! Blir morgondagens syssla. Lär nog återkomma med följfrågor :)

//Benke
Då var den isärskruvad. Kunde inte se nåt fel på antennslingan (den kabel som går runt hela laddplattan i ytterkanten)

Dock satt det nåt på kretskortet. Slänger in bild på det. Gick att dra loss så jag antar att nåt djur fått sätta livet till där.


Satte ihop allt och nu är den snabbt blinkande röda lampan ersatt med en blinkade blå.
Tips på felsökning av kabel förutom att kräla runt på knäna?

Nu har dock själva klipparen fått spader. Så fort den ställs i laddaren så tokblinkar displayen.
Spelar ingen roll om strömbrytaren på den är av eller på. Vad i helskotta beror det på?!

//Benke
 
  • Kretskort med skadad komponent och rester efter ett litet djur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektroniskt kretskort med tydliga rester av ett litet djur som påverkat komponenterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon elektronikspray eller liknande teknisk sprit? (Funkar även hyfsat med t-röd)
Ta och rengör kortet med sprit och pensel, spraya på och borsta så att oxider, ledande skit mm försvinner.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du någon elektronikspray eller liknande teknisk sprit? (Funkar även hyfsat med t-röd)
Ta och rengör kortet med sprit och pensel, spraya på och borsta så att oxider, ledande skit mm försvinner.
Blir morgondagens pyssel, tackar!

//Benke
 
Kortet är lackat så det är tveksamt om sprit gör någon nytta här.
Har du mätt upp att trafon ger korrekt spänning?
 
  • Gilla
benke_berguv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.