Nu har jag installerat min nya R160 och den tar sig igenom den smala passagen bra. Jag tog lite utrymme i rabatten på ena sidan vilken gjorde att jag fick 70 cm mellan begränsningskablarna. Guidekabeln ligger mitt mellan begränsningskablarna på 35 cm avstånd. Ställde korridorbredd till värde 2. Det gick åt 400 m kabel. Installationen gick helt helt problemfritt. Många öar och två biareor. Allt var gjort på en dag och den hann klippa några timmar innan det var dags för garaget. (Ska ställa in larm innan den får gå dygnet runt.) Inga stopp än så länge. Supernöjd hittills.
 
Hej
Vad fick du betala på Hornbach med prisgaranti?
 
Normalpris på Hornbach är 14995 kr. Lägsta pris på prisjakt är 14700 kr. Hornbach drar av 10% av 14700, dvs 1470 kr. Slutpriset på Hornbach blev 13525 kr.
 
Toppen! Får bli en sådan vid tillfälle. Tack för tipset.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej

Någon som kan se om jag tänkt rätt gällande min installationstanke, R160Li

Tack
 
Ser bra ut.

Skulle kanske dragit guide kabeln ända in i tarmen emot garageuppfarten för att enkelt få in roboten där. Detta under förutsättning att det inte lutar för mycket där eller är för smalt. Om de tre runda cirklarna runt garaget är träd, skulle jag även dragit begränsningskabel runt dem, för att slippa onödiga krockar. (obs lägg aldrig guiden över begränsningskabeln bara.)
 
Redigerat:
Är det nån som kan tala om hur den klarar sig i en rejält mossig gräsmatta? Klarar den av att det är väldigt mjukt underlag? Min 73-åriga mor har nämligen kommit på tanken att det kanske inte vore så dumt med en robotklippare. Dock består hennes trädgård mest av mossa. Och innan nån säger nåt så, ja det finns gräs bland mossan också som behöver klippas ;)
 
Normalt sett så ska basstationen placeras i mitten av tomten mot den gräsyta som är störst för att få så effektiv klippning som möjligt. Svårt att se proportionerna mellan gräsytorna också.
Om SLx är släpplägen så skulle jag flyttat in SL3 lite mer, alltså att den går längre på guidekabeln. Det är dock sådant som du upptäcker och får justera/labba med lite sen.
 
Tack alla för tips!
 
Hur fungerar gardenan R160 i trängre utrymmen? har en del på min tomt som är formad som ett L med en bredd på ca 2 meter som minst. kan inte lägga guidekabeln åt det hållet då den behvös för att leda klipparen åt andra hållet runt huset till framsidan. har gardenan kantklippning eller blir kanterna ok iaf? får väl trimma en del oavsett klippare.
 
Hur våldsamma är era R160?

Min gillar att köra upp på större stenar så den stannar (klipparen lyft) och kommer den på snedden in mot altanten så trycker den gärna på tills den går längs med och då menar jag att den får ta i, istället för att backa undan och ta en annan väg.

Jag blev så fundersam när jag såg denna video http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/sa-valjer-du-ratt-grasklippare/ ca 1:50 in när dom testar med ett äpple och en plaststol och Husqvarnan vänder för båda vilket inte min skulle göra :eek: min skulle bara mata på som om det inte fanns någon morgondag :p.

Kan man justera känsligheten för hinder på något sätt?

Men om man bortser från att min klippare verkar gå på steroider så är jag helnöjd med min Gardena bästa köpet till huset på länge (y)
 
Det sitter sensorer mellan skal och chassi, som känner av när man krockar eller när det trycker. Kan du ha fått något emellan skal och chassi så att de går trögt att "lösa ut" sensorena?

Skulle tro att du kör slut på motorerna och eventuella växelhus på dem, om du fortsätter köra en längre tid. Inte heller bra om den inte stannar lätt för fötter m.m.

//Lasse
 
Jo men den har varit så sedan den var ny. Den har den gått ca 700 timmar sedan förra sommaren. Men aldrig att den skulle vända för att ett äpple skulle ligga i vägen som på videon
 
Klipparen i filmen är ju en generation nyare än R160:in. Så mycket möjligt att dom är mycket känsligare. Den vänder väl om den kör på ett träd eller om du sätter ner foten framför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.