mortimer skrev:
Jag har nu kört min klippare nattetid och kan instämma med ditt resultat också. Verkar fastna mer gräs på undersidan och gräset ser lite nerkammat ut också på sina ställen. Kör på klipphöjd 3,5 vilket motsvarar ca 40mm. Detta är ju inget som är märkesspecifikt för just Gardena utan jag tror det är just nattfukten som gör det.
Okej. Det var ändå bra att få en bekräftelse på att det nedkammade utseendet förmodligen beror på nattklippning. Jag skulle gärna klippa på dagtid för att få snyggare klippresultat men pga barnen och användning av gräsytan dagtid så passar nattklippning bättre för oss.
 
Det man skulle kunna prova är att ha en lite högre klipphöjd på gräset o se om det minskar att gräset ser ut till att ligga. Jag har ställt tillbaka min nu ikväll till att klippa nattetid. Vår Lilleman tittar ut endera dagen som kommer så det är först nästa sommar som det skulle vara bättre med nattklippning. Kanske minskar gödningen då så blir kanske nattklippningen något bättre också.
 
Hej, har haft min Gardena R160 igång i 10 dagar men nu hoppar den inte igång... Jag öppnade luckan med Stoppknappen och ändrade en inställning, men efter det så startar/laddar den inte. Verkar nästan som att den inte känner att luckorna är stängd riktigt. Någon som känner igen problemet..?
 
Neolane skrev:
Hej, har haft min Gardena R160 igång i 10 dagar men nu hoppar den inte igång... Jag öppnade luckan med Stoppknappen och ändrade en inställning, men efter det så startar/laddar den inte. Verkar nästan som att den inte känner att luckorna är stängd riktigt. Någon som känner igen problemet..?
Inte glömt att trycka på "Start" innan du stänger luckan?
 
Max R70 skrev:
Inte glömt att trycka på "Start" innan du stänger luckan?
Tack för svar, men nej kommandona har jag koll på, och man blir uppmanad att trycka på "Yes" om man skulle missa det vid de tillfällen det krävs. Jag har testat de tänkbara varianter som finns för att göra den startredo innan luckan dras igen, inklusive ett gäng omstarter men utan framgång.

Både stoppknapp och luckan som täcker panelen har jag upplevt som lite icke-rejäla från dag ett. Det sitter ju en brytare vid stoppknappen har jag sett på en reservdelskiss, men jag vågar inte greja för mkt eller skruva i den med risk för att jag upphäver garantin. Risk att det blir en tur till närmaste serviceställe... men alla uppslag tas förstås emot tacksamt.
 
Du råkar inte fått den i MAN (manuellt) läge eller inte valt program (A, B eller C) ? Vad står det i display när du stängt luckan och ev. kvitterat med Yes knappen ?
 
Så här ser det ut just nu ro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tidigare ikväll testat att ge den kommando att ta sig hem till laddning, burit den till laddning etc. men inget händer på displayen när jag drar igen luckan. Innan har det displayen alltid svarat på något sätt när luckan stängts.
 
Har varit med om någon transportskadad Gardena där själva genomskinliga luckan varit trasig och därmed inte glidit in rätt mot stoppknappen. Märks på att den kärvar lite. Då släpper den inte upp stoppknappen på rätt sätt och microbrytaren blir inte intryckt, så klipparen tror luckan är öppen.

Har varit postordermaskin där den kommit som lös kartong. Gods av den storleken ska skickas på pall, och emballaget är gjort därefter.

Är det samma som hänt här är det viktigt att påpeka att det inte är fabriksgaranti (inget tillverkningsfel), utan något avsändande företag normalt ska stå för, så det kan bli lite tjafs på serviceställen som inte sålt maskinen när det ska göras upp om hur det ska betalas.. I vårt fall fakturerade vi som serviceställe den som sålt maskinen och blandade inte in tillverkaren alls.
 
Tack för input Nonkan. "Kärvar" var ordet jag letade efter, det är precis vad den gjort redan från början. Luckan är ju inte uppenbart trasig eller sprucken vad jag kan se men hoppas försäljningsstället är resonliga och ser det på samma sätt som du. Min lördag börjar där. Den är köpt för 10 dagar sedan men installerades förra helgen så jag hoppas att de tar eventuella kostnader även att den rullat några dagar.
 
Tänkte bara återkoppla till er som engagerade er i min fråga i augusti. Och till framtida Gardena-ägare.
Jag tycks ha haft oturen att få ett måndagsexemplar. En risk man lätt glömmer när man letar testvinnare och läser lovord på internet. I veckan fick jag (efter närmare sex veckor på service) tillbaka en vad jag kan bedöma fungerande maskin.

Scenario i korthet: I slutet av augusti lämnar jag in roboten på ett av Husqvarnas anslutna serviceställen då den inte startar. Efter tio dagars tystnad åker jag dit och kollar status. De har då plockat isär maskinen och observerat att stoppknappen inte är monterad korrekt, ett hänge med tillhörande tre bultar/skruvar saknas på vardera sida av stoppknappen(se bild). Delar är beställda och tre dagar senare får jag ett SMS med avisering om att reparationen är klar. Jag åker och hämtar ut maskinen bara för att komma hem och konstatera att den fortfarande inte går igång…

Roboten lämnas återigen in på servicestället. Jag åker givetvis till samma serviceställe i tron att detta skall få högsta prioritet då grundproblemet inte är löst. Möts av tandgnisslan och min robot hamnar i frysboxen hos dem blir jag snart varse. Ringer och kollar status efter åtta dagars tystnad och då “ser det lovande ut, vi kan nog kolla innan helgen”. Ytterligare en vecka går... Pratar under tiden med Husqvarna kundservice som två gånger föreslår att jag skall hämta ut min icke åtgärdade robot själv och åka och lämna den på annat serviceställe. (En hyfsat omfattande procedur, och, en stor X-faktor tidsmässigt då jag därmed skulle hamna sist i kö någon annanstans…)

Efter ytterligare två veckor åker jag till servicestället som aviserar “kan bli knepigt men kanske får vi in det innan helgen”. De proklamerar att “alla kunder är lika mycket värda” hos oss, men när jag ifrågasätter detta så säger människan “men alla som handlar här har förtur”. Jo jag tackar. Kl.15 samma dag pratar jag på nytt med Husqvarna kundservice som nu direkt säger att de skall kontakta servicestället. Följande dag kl.10.30 får jag ett SMS med avisering att reparationen är klar. Sisådär knappa sex veckor efter inlämning, och med en säsong som är över.

Summering: Gardena må (förhoppningsvis) ha en bra produkt i sin R160 om man skall lita på testers objektivitet och recensioner men i mitt fall har onekligen fler personer haft dåliga dagar på jobbet, i alla led. Till att börja med förstås galet frustrerande att inte få en riktigt monterad maskin förstås, och sedan detta servicehelvete...

Saknat hänge/beslag (och de tre tomma bulthålen)
saknad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trasig brytare:
brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Dax att väcka denna underbara tråd till liv igen. Jag har precis installerat och driftsatt min Gardena R160 och den tuffar på som tåget. Har en fråga till experterna här inne: I säkerhetsmenyn har jag en fjärde rad "GPS", som inte står med i bruksanvisningen. Inställningsmöjlighet är Av/På. Maskinen köptes på Bauhaus förra hösten utan något särskilt tillbehör. Har googlat men inte hittat vad denna inställning kan vara. Vore kul om någon här inne har något tips.

Mvh
Nils
 
En kollega på jobbet lämnade nyss in sin R160 på granngården för allmän service och byte av ett hjul. När de hämtade den nämndes att de även hade uppdaterat programvaran. När de kommer hem så startar den ej. Bara lyser. De lämnar åter in den och då säger man att 1. Man har inte uppdaterat något och 2. Kretskortet behöver bytas men de kan få 600 i rabatt så att det "bara" kostar 2900.
Fråga: Kan en uppdatering ställa till det så eller har de skadat kretskortet på verkstaden - eller kan det vara ngt annat?
 
john68 john68 skrev:
En kollega på jobbet lämnade nyss in sin R160 på granngården för allmän service och byte av ett hjul. När de hämtade den nämndes att de även hade uppdaterat programvaran. När de kommer hem så startar den ej. Bara lyser. De lämnar åter in den och då säger man att 1. Man har inte uppdaterat något och 2. Kretskortet behöver bytas men de kan få 600 i rabatt så att det "bara" kostar 2900.
Fråga: Kan en uppdatering ställa till det så eller har de skadat kretskortet på verkstaden - eller kan det vara ngt annat?
Om man lämnar in en pryl på service så ska man kunna förvänta sig en fungerande produkt, testad och genomgången.
Vad som orsakar det specifika felet är svårt att svara på, så här på distans.
"Bara lyser" säger inte så mycket.
Annars är det brukligt att man behöver generera ny slingsignal när klipparen har varit på service. Görs när klipparen står i laddaren och via menyn.

Jag hade nog varit mer påstridig och begärt en förklaring på "felet" och krävt en fungerande klippare efter deras "service".
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.