Ja absolut den vänder i dom fallen.

Ska kolla lite på det för jag antar att det är en mikrobrytare som fungerar som krocksensor så kanske ligger något skit där som Stingray468 skrev.
 
En rejäl rengöring är aldrig fel. Använd inte vatten bara. Grannen hade en AM 220 innan och den lyckades ibland klättra upp i ett litet stenröse som dom inte gränsat av. Så dom verkar inte riktigt så känsliga som den nya generationen.
 
Johan_Lindgren skrev:
Ja absolut den vänder i dom fallen.

Ska kolla lite på det för jag antar att det är en mikrobrytare som fungerar som krocksensor så kanske ligger något skit där som Stingray468 skrev.
Krocksensorn är ingen mikrobrytare utan det är någon typ av induktiv givare.
 
skulle beställa en igår på optimer.. men den var slut såld, å fanns inte i lager.
Får vänta tills nästa år, då det kommer en ny modell:(
 
berne88 skrev:
skulle beställa en igår på optimer.. men den var slut såld, å fanns inte i lager.
Får vänta tills nästa år, då det kommer en ny modell:(
Annars finns de här att köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1632650
Eller köp en Husqvarna, det är de som gör Gardenas.
 
Jo, fördelen är att jag kan skaffa najs price där, på just gardena...:(
 
Stingray468 skrev:
Annars finns de här att köpa [länk]
Eller köp en Husqvarna, det är de som gör Gardenas.
Helt sjukt när man kollar prisjakt och ser dom som ligger 10 tusen över i pris. Lite väl bra vinst marginal på gränsen till rån.
 
Jag skulle vilja att vår Gardena R160 klippte gräset från kl 21.00 till kl 06.00 (dvs på natten) måndagar, onsdagar, fredagar och söndagar. Är det någon som vet hur jag ska programmera robotgräsklipparen för att få den att göra det?

Som jag har fattat det så går det inte att programmera robotgräsklipparen dag för dag utan man gör en tidsinställning som sedan gäller för de dagar som markeras, dvs jag kan inte göra en programmering av tid för måndag och en annan för tisdag osv.

Jag har varit i kontakt med Gardenas kundtjänst för att jag inte blir klok på hur jag ska programmera när det skiftar dygn (23.59-00.01). Tyvärr är det oklart hur de vill att jag ska programmera utifrån deras svar och om det beror på att jag eller de inte förstår låter jag vara osagt.
 
Då ställer du klipptiden såhär:

Klipptid 1: 21.00-23.59
Klipptid 2: 00.01-06.00

Måndag, onsdag, fredag, söndag

Vill du verkligen kontrollera att det fungerar så kan du ju ställe om klockan på klipparen så det blir nattetid mitt på dagen när du kan se så den klipper och därefter ställa tillbaka den igen.
 
Redigerat:
Du kan ju flytta bak klockan 12 timmar på klipparen. Då tror den att den kör mitt på dagen fast i verkligheten är det mitt i natten.

Du ställer du gångtider på 9:00 till 18:00 dom dagarna du vill att den ska köra.
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Då ställer du klipptiden såhär:

Klipptid 1: 21.00-23.59
Klipptiditvy 2: 00.01-06.00

Måndag, onsdag, fredag, söndag
Då kommer klippare gå följande tider:
Måndag 00:01-06:00 & 21:00-23:59
Onsdag 00:01-06:00 & 21:00-23:59
Fredag 00:01-06:00 & 21:00-23:59
Och söndag 00:01-06:00 & 21:00-23:59
På natten mellan söndag och måndag kommer klipparen att vandra hemåt/hem vid 23:59 sedan vet jag inte om dem måsta hem helt innan den börjar klippa igen efter 00:01.

Efter varje driftsperiod skriver man av klipptiderna som man hittar under expertmenyn (tryck 7 + 9 samtidigt när man är i menyläge), för att veta om sista klippningen går full tid.
Man bör även klocka hur länge klipparen laddar mellan varje klipprunda.
Genom att veta klipptider och laddtider så kan man optimera klipperioderna så att inte klipparen bara är ute 10-20 minuter sista passet.

Vår R70 klarar två klipprundor och drygt en laddning på 04:15 timmar.
 
mortimer skrev:
Då ställer du klipptiden såhär:

Klipptid 1: 21.00-23.59
Klipptid 2: 00.01-06.00

Måndag, onsdag, fredag, söndag

Vill du verkligen kontrollera att det fungerar så kan du ju ställe om klockan på klipparen så det blir nattetid mitt på dagen när du kan se så den klipper och därefter ställa tillbaka den igen.
Tack för svaret mortimer. Ditt svar påminner en del om det svar som jag fick från Gardenas kundsupport, skillnaden är att de tyckte att jag skulle markera alla dagar i veckan (med reservation att jag missförstått deras svar).

Det lustiga är att Gardenas kundsupport har angett i flera svar att jag ska ställa in start och stopp för respektive dag. Jag har tyvärr inte förstått hur de menar att jag ska lyckas med det.

Jag är dock inne på samma fundering som demmpa, dvs robotgräsklipparen startar och går de tider som demmpa nämner.

Har jag fattat detta fel?
 
quick skrev:
Du kan ju flytta bak klockan 12 timmar på klipparen. Då tror den att den kör mitt på dagen fast i verkligheten är det mitt i natten.

Du ställer du gångtider på 9:00 till 18:00 dom dagarna du vill att den ska köra.
Smart quick! Varför tänkte inte jag på det. Det borde rimligen fungera.
 
chli skrev:
Smart quick! Varför tänkte inte jag på det. Det borde rimligen fungera.
Då slipper du även att den börjar ge sig hemåt vid 23,59 oxå.
 
Verkar som människan ändå är smartare än roboten :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.