Ska försöka få in lite uppföljning här. Framförallt en jämförelse mot eländet Bosch indegon som jag "provade" förra säsongen. Bilder blir det kanske några också :D
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Klipparen har landat hos Hornbach så jag hämtar den på tisdag. Installation blir nästa helg, veckans väder ser ut till bli regn för hela slanten.
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Fido är nu installerad och klar. Klippt sedan runt 15.00 idag och det tuffar på utan problem. Fick ställa ner korridorbreddan något dock men annars inget problem. Timer står nu inställd på 09.00-21.00 alla veckans dagar denna veckan för att se så han tar sig runt överallt. Sen blir det att justera ner tiden till måndag+onsdag+fredag mellan 21.00-09.00, nattklippning. Den är hur tyst som helst jämfört med Indegon jag hade förra året. Klipper på höjdläge 5, 45mm utan problem. Med min motorgräsklippare klippte jag på 40mm. Började söka efter basstationen efter 54min nu vid klockan 16.00
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Fido sköter sig galant fortfarande. Klipper och dockar som han ska, aldrig kört fast någonstans. Känns som mer kvalité över Gardena mot Boschen som jag svor över förra säsongen. Enda som gjorts är att finjustera fjärrsläpp/följa slinga någon meter. Den har fått klippa i regnigt väder också i helgen mellan varven.
För 13.000kr får det anses som ett mycket bra köp.
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Finns det någon härinne som vet vad Klippkraft innebär som står i displayen ?
 
Ingen större aktivitet i denna tråden; kanske just för att det är så pass lite eller inga fel med klippare från Gardena. Min tuffar fortfarande på utan det minsta problem. Ska bara justera begränsningskabeln vid tillfälle då den ligger på för långt avstånd lite här o var sedan min Indego installation förra året.

Helt klart bästa investeringen på 13.000kr och kan varmt rekomenderas
 
Jag vill fortfarande se lite bilder "in action" :)
 
mortimer skrev:
Ingen större aktivitet i denna tråden; kanske just för att det är så pass lite eller inga fel med klippare från Gardena.
Du ska nog inte bortse från antalet innehavare av denna R160 maskin när det gäller ditt påstående ovan. Det verkar ju bara vara 1st på BH som mer eller mindre skrivit i denna tråd. Mortimer tror jag hans nick är ;) Där med inte sagt att den är dålig, för det är den inte, men en sund syn är inte fel att ha.
 
R160 är i stort sett samma klippare som Automower 220, en av de mest pålitliga och beprövade robotklippare som finns att tillgå.
Så mortimers påstående är ju inte helt off om man ser på saken ur det perspektivet;)
 
R160 är ju inte den senaste men jag är inte ute efter senaste modellen med massa lullull. Tänker mer som Försvarsmakten; de har gamla grejer många gånger men när de måste fungera så fungerar det.
Köper ju inte en robot för att jag ska få mer att göra med gräsmattan....

Den går nattetid och är både tyst och sköter ditt jobb galant. Sen att det är en HQ AM 220 under skalet är positivt bidragande..
 
Kommer eventuellt lite "in action" material endera dagen
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
mortimer skrev:
Ingen större aktivitet i denna tråden; kanske just för att det är så pass lite eller inga fel med klippare från Gardena. Min tuffar fortfarande på utan det minsta problem. Ska bara justera begränsningskabeln vid tillfälle då den ligger på för långt avstånd lite här o var sedan min Indego installation förra året.

Helt klart bästa investeringen på 13.000kr och kan varmt rekomenderas
Ingen större aktivitet i Husqvarnatrådarna heller för den delen, varken på de äldre eller de nyare modellerna. Finns inte ens någon klistrad tråd längre.

Sett till marknadsandel borde det stå mer, men hälsan tiger still :)
 
  • Gilla
mortimer och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon härinne som kan svara på minsta avståndet som man kan ha mellan begränsningskablarna ? Har ett område mellan en buske och staket som jag inte vill att klipparen ska ta sig igenom med risk för fastna men ändå klippa över kabeln.
 
Vart och hur fick du tag i en gardena r160 för 13000:-? Vill också köpa:)
 
Har fram tills igårkväll kört kvällstid/nattetid/morgontid med till följd att det fastnat mycket gräs på undersidan av klipparen p.g.a fukten på natten.
Ställde igårkväll om den till att gå på dagen 10.00-21.00 och nu ikväll går det knappt se något gräs på undersidan av klipparen. Går att köra den på natten också om man vill dock. Utökade klippdagarna till måndag-fredag, har innan kört bara mån+tisd+ons+fre samt finjusterade "Fjärrsläppen" lite. Gräsmattan växer så det knakar nu när den fått gödning, vatten och tempen ligger på runt 25 grade.

Ryckte ikväll ut begränsningskabel+guidekabel+strömkabel då det utlovats åsk. och blixtoväder här i skåneland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.