Hej,
Byggde nytt hus 2012 färdigt våren 2013.
Har sedan inflyttning haft återkommande problem med att reglerdornen till golvvärmen pajar, köpte en ny direkt från tillverkaren förra hösten 450kr vilket inte kändes lönt att bråka med husleverantören om, men nu har vi åter problem med att det är svinkallt i vissa rum och mycket riktigt ytterligare 2 reglerdorn är paj.
Det lyser på rumsgivarna men öppnar inte slingorna.
Gäller 10 års garanti även på dessa eller ska man se det som normalt underhåll att dessa inte håller?
3st på 4år känns lite väl mycket?
Tillverkaren jag köpt nya av skickar en ny uppdaterad modell så det verkar ju vara ett känt problem.
Eftr några mer tester så var det visst inte 2st som pajat utan 4st, så totalt 5 av 11 möjliga har pajat på lite mer än 4 år.
Byggde nytt hus 2012 färdigt våren 2013.
Har sedan inflyttning haft återkommande problem med att reglerdornen till golvvärmen pajar, köpte en ny direkt från tillverkaren förra hösten 450kr vilket inte kändes lönt att bråka med husleverantören om, men nu har vi åter problem med att det är svinkallt i vissa rum och mycket riktigt ytterligare 2 reglerdorn är paj.
Det lyser på rumsgivarna men öppnar inte slingorna.
Gäller 10 års garanti även på dessa eller ska man se det som normalt underhåll att dessa inte håller?
3st på 4år känns lite väl mycket?
Tillverkaren jag köpt nya av skickar en ny uppdaterad modell så det verkar ju vara ett känt problem.
Eftr några mer tester så var det visst inte 2st som pajat utan 4st, så totalt 5 av 11 möjliga har pajat på lite mer än 4 år.
Redigerat:
Det är ett fördelarrör du har med termoventiler på varje slinga , om du har kallt så kan du ta bort termoventilen och få varmt till annat ordnat sig , Termoventilen ska vara ljummen när den arbetar , är den konstant kall så är ventilen öppen och värme ska finnas , när den blir varm så stänger den .
Har du kollat dom små piggarna som sitter under där , dom kan kärva eller har fastnat efter sommaren , trycker man på dom så ska dom fjädra tillbaka
Vilket fabrikat är det ,
Det sitter en låda på väggen med lite lysdioder
Har du kollat dom små piggarna som sitter under där , dom kan kärva eller har fastnat efter sommaren , trycker man på dom så ska dom fjädra tillbaka
Vilket fabrikat är det ,
Det sitter en låda på väggen med lite lysdioder
Termeco är leverantören av golvvärmen, det funkar bra om jag plocka bort dem men det blir inte riktigt bra med värmen i de rummen även om värmepumpen reglerar lite.
Jag har dornen liggande lösa nu och de öppnar inte när de är bortplockade heller, de är kalla och verkar vara livlösa, den jag bytte funkar så det lutar ju åt det är det som är felet.
Man ser när de är öppna då toppen på reglerdornet åker upp.
Jag har dornen liggande lösa nu och de öppnar inte när de är bortplockade heller, de är kalla och verkar vara livlösa, den jag bytte funkar så det lutar ju åt det är det som är felet.
Man ser när de är öppna då toppen på reglerdornet åker upp.
Nja flödesproblem är det väl inte, kopplar jag bort alla 11st så funkar ju golvvärmen i hela huset.L Liteavvarje skrev:
Men om det vore detta problem så borde det väl inte fungera med att byta ut reglerdornen?L Liteavvarje skrev:
Bifogar en bild på hur en öppen ser ut (den med blått i toppen) och en stängd.
De öppnar inte längre och byter jag ut dem så funkar det som det ska igen.
PÅ sätt och vis har du rätt med det du säger , men jag säger ändå flödesproblem , det finns inget vatten till vissa slingor .i den mängd som dom ska ha .vid reglering
Om du ställer ner termostaten i dom rum som blir varma och har reglerdonet på dom kalla
får du värme där då , och öppnar dom då som dom ska
Om du ställer ner termostaten i dom rum som blir varma och har reglerdonet på dom kalla
Nej det gör dem inteL Liteavvarje skrev:PÅ sätt och vis har du rätt med det du säger , men jag säger ändå flödesproblem , det finns inget vatten till vissa slingor .i den mängd som dom ska ha .vid reglering
Just nu är det bara 1 som är öppen, fast det är 5st som lyser på termostaterna
Om jag vrider alla termostater i rummen på max så går 7 av 11 igång som normalt.
Har du provat att flytta en termoventil fungerande till en som är kall och skruva upp och ned på termostaten i det rummet som den hör till , börjar arbeta blir det varmt och kallt då så är det rackartyg med centralen , den visar men arbetar inte som den ska
nej det har jag inte testat, har som sagt bytt en förra året till en ny och har en reserv som jag tänkt koppla in, men just att det funkar med att sätta dit en ny tycker jag tyder på att det är ventilen som är paj.L Liteavvarje skrev:
Det är trådat system som sitter inne i ett skåp så det är lite lagom bökigt att testa, lika så vill man ju inte pilla för mycket om man ska reklamera det mot husleverantören.
Men om jag bara flyttar runt ventilerna på fördelaren så borde det ju fungera, den vet ju inte vilken slinga den reglerar, om jag plocka bort dem och lägger dem löst på golvet så öppnar de ju och stänger som de ska på de som fungerar.
Redigerat:
Bara att testa med flytt , då har du kommit hem som det kallas , fel i termoventilerna ,
häng på ordentligt , du har ju fått nya tidigare , så felet har funnits ett tag,
Om jag vore dig skulle jag proppsa på att få ett helt gäng med nya , alla nya så du får senaste
versionen
häng på ordentligt , du har ju fått nya tidigare , så felet har funnits ett tag,
Om jag vore dig skulle jag proppsa på att få ett helt gäng med nya , alla nya så du får senaste
versionen
Gjorde lite test nuL Liteavvarje skrev:
Om jag plockar bort en av ventilerna från en fungerande slinga och flyttar den både på fördelaren och i elkopplingen så funkar den utan problem på den slingan som inte funkade med den gamla.
Flyttar jag sedan ventilen från den icke fungerande till en som fungerade så är den fortfarande död.
Frågan är ju dock om det kan funka att kräva nya på garanti från husleverantören?
Är lite osäker på hur det står i dokumenten om det är VVS entreprenören som levererat golvvärmen eller om den levereras av husleverantören, vi hade delad entreprenad men alla firmor var genom husleverantören men vi har avtal separat med varje.
Verkar som att det inte var en totalentrprenad , en kund kan handla upp arbeten och överlåta det till en huvudentreprenör för att det ska gå bättre med samordningen .
Hur var det , har du fått en delar som ersättning för felaktiga grejer tidigare och vem sa du till ,
vem levererade dom till dig .
Den här gången ska du tala med en förste som du påvisade felen för tidigare , möjligtvis röris och framhäva att det har varit problem förut , ( har du några papper eller anteckningar kvar ,) så uppge att då och då fick jag nytt , avge historik , det är din styrka i det här .
Ge dig inte utan det här är tydligen något som dom är medvetna om , eftersom dom sänt ersättning för undermåliga grejer tidigare
Hur var det , har du fått en delar som ersättning för felaktiga grejer tidigare och vem sa du till ,
vem levererade dom till dig .
Den här gången ska du tala med en förste som du påvisade felen för tidigare , möjligtvis röris och framhäva att det har varit problem förut , ( har du några papper eller anteckningar kvar ,) så uppge att då och då fick jag nytt , avge historik , det är din styrka i det här .
Ge dig inte utan det här är tydligen något som dom är medvetna om , eftersom dom sänt ersättning för undermåliga grejer tidigare
Jag ringde Termeco direkt och köpte en ny där då jag ansåg att det inte var värt arbetet med att jaga husleverantören på några 100-lappar, så den nya har jag köpt själv.
Jag tror det är husleverantören som golvvärmen kommer från, de är dem som upphandlat ritningarna osv så alla dokumentation pekar där åt men den är inkopplad av rörfirman.
Jag tror det är husleverantören som golvvärmen kommer från, de är dem som upphandlat ritningarna osv så alla dokumentation pekar där åt men den är inkopplad av rörfirman.
Hacka på dom då , så får du se vad som händer , så många ska inte säga upp sig allteftersom ,
då måste det vara en brist i dom av något slag , det är dom nog ev medvetna om , men om dom tillstår det är en annan sak .
Något mer kan jag inte säga i det här , hoppas att det blir bra , du kan ju återkoppla här hur det gick , andra kan dra nytta av det
då måste det vara en brist i dom av något slag , det är dom nog ev medvetna om , men om dom tillstår det är en annan sak .
Något mer kan jag inte säga i det här , hoppas att det blir bra , du kan ju återkoppla här hur det gick , andra kan dra nytta av det