Några ideer hur vad man bör sätta för material invändigt på väggarna i ett garage, spån + gipsskiva men hur skyddar jag gipsskivan mot fuktskador. Bör man kakla några varv eller finns det andra sätt. Kommer ju säkert att spola vatten så det stänker och man kommer ju att rengöra golvet. Vad har ni för lösninger i era garage?
 
Att bara kakla stoppar inte fukten, då måste du ha någon fuktspärr och då bör ju även golvet fuktspärras. Kan tänka mig att dom där spånskivorna inte blir så roliga när fukten från golvet letar sig upp. Ska du använda utrymmet till så mycket "vått" som du beskriver skulle jag göra det till just ett våtutrymme med allt vad det innebär. Jag håller på att bygga men har inte tänkt tvätta bilen i garaget.
 
Nja inte mycket vått men någon gång per vinter kommer säkert bilen att tvättas och någon gång per år måste ju golvet rengöras.
 
W
Själv ska jag köra några varv med leca på grunden sedan regelstommen så jag slipper att stommen står i vatten. Väggbeklädnad blir stående eller liggande spåntade bräder/plank. Tak blir samma sak.
 
Mikael_L
Precis som Wester skriver är det en mycket god ide att mura upp ett varv runt om för att slippa riskera att ha väggens syll i vatten. Men är garaget redan klart så får man hitta på något annat, men problemet bör addresseras ifall man tror att man kommer blaska med vatten då och då, alt köra in snöiga bilar då och då ...

På väggarna (och taket med kanske) tycker jag du målar med någon vattentät färg, färger för våtrumssystem ska klara mycket fukt. Är garaget nästan tänkt att bli tvätthall så är korrugerad plåt av något slag säkert bra.

Mina tips, utan att för den delen vara någon färgexpert. men så har jag tänkt göra iaf (inte plåt, utan färg då).
 
Mikael_L
imported_Anders_S skrev:
Att bara kakla stoppar inte fukten, då måste du ha någon fuktspärr och då bör ju även golvet fuktspärras. Kan tänka mig att dom där spånskivorna inte blir så roliga när fukten från golvet letar sig upp. Ska du använda utrymmet till så mycket "vått" som du beskriver skulle jag göra det till just ett våtutrymme med allt vad det innebär. Jag håller på att bygga men har inte tänkt tvätta bilen i garaget.
Rätta mig om jag har fel, detta med kakel och fuktspärr gäller definitivt om man blöter ner ytan varje dag, eller varje vecka, typ?
Men om det går lite tid mellan varje gång man blöter ner kakelfogarna hinner dom väl torka upp helt och hållet ?!
 
Detta har jag tänkt på i många år. Mycket vatten när bilen körs in med snö på. Min tanke har varit att täta en 10 cm på vägg och golv med badrums gummitätning och fiberband och sedan köra en rad kakel som sockel. Frågan är bara när jag skall orka att frilägga garaget!
 
Precis, det borde fungera som en spärr mellan golv och vägg.
En bekant som har ett lecavarv mellan platta och syll har konstaterat putsen på lecan suger upp vatten rätt bra och det tar ju en stund innan det torkat bort, det låter ju inte så bra.
 
Eller gör man så här: Låter golvfärgen vandra upp 20 mm på lecablocken innan dom övergår i målad puts. På så sätt kan det stå ordentligt med vatten på golvet utan att det sugs upp någonting. :)
 
  • April 208 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • April 208 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Har själv funderingar på detta, men det kommer att bli en gjuten kant på några cm, sedan målade gipsväggar hos mig, vågar inte ha nåt annat än gips då jag kommer att svetsa en hel del därinne.
 
Jag har hittills satt glasfiberväv och lagt klinker i förrådsdelen av garaget. Tänkte fortsätta med det i resten av garaget. Före väven spacklades det med spackel avsedd för våtutrymen. Väven grundmålades och täckmålades med våtrumsfärg (även tak). Jag primade runt golvbrunn och på golvet utmed väggarna. Därefter kletade jag in fiberremsa i springan mellan golv och vägg med tätskiktsmassa. Massan gick upp en decimeter vå väggen och lika långt ut på golvet. På den primade golvbrunnen la jag manschett som jag kletade in med massa. Mer än så tätade jag inte eftersom plattan inte var helt torr. Anledningen till brådskan var att jag ville vara klar med förrådet innan bergvärmeanläggningen kom på plats. På grund av den återstående fukten i plattan krävdes ett högflexibelt fix som var otroligt dyrt (S48 från Ardex). Det är därför jag väntar med garagedelen så att plattan hinner torka ur ordentligt så man kan använda betydligt billigare fix.
Vad jag förstod på målaren så var det på detta vis våtutrymmen som tvättstugor gjordes tidigare. Numera använder man primer och tätmassa på hela golvet. Som sagt så ska jag fortsätta på samma vis med väggar/tak och tätskikt utmed väggarna/ runt golvbrunnarna ute i garagedelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.