Har idag en garageuppfart som är enkel infart ca 15meter och sen delas upp i dubbel 1,5 billängd framför garaget. Den en halvan av dubbeln har tidigare varit ett land från tidigare husägare. Men de hade bara en bil och parkerade alltid i garaget.
Vi har två bilar och parkerar bara en av dom i garaget på vintern. På sommaren står bägge ute sida vid sida för att inte låsa upp infarten.
Man kan säga att den ena bilen alltid står i landet året runt.

Det är bara de där sista 1,5 billängden som är stensatt idag , förutom där landet varit såklart. Där är det bara jord.

De plattorna vi har finns inte att få tag i längre så nu funderar jag på om jag ska lägga om all sten, men låta gruset på infarten vara. Det skulle bli ca 80-90kvm har jag för mig.

Hur hade ni gjort? Hade jag fått tag i likadan sten så behöver jag 10kvm så är det klart...
 
Jag hade rivit upp och lagt om hela klabbet. Jag tyckte det var kul att lägga sten.
 
Det är ju enorma summor bara för att få bort planteringen under en av bilarna :)
Visst skulle det bli snyggast, men jag bli då även tvungen att lägga om gångvägen till huset. Skulle tagit lite bilder idag, men snön kom :)
 
Lägg ut en bild på stenen här, och börja hårdbevaka blocket. Man kan ofta köpa begagnad marksten.

Får du inte tag inte sten kanske du kan riva upp en del av stenläggningen och kombinera med ny sten till en snyggt mönster eller en snygg form.
 
Såhär ser det ut ifrån garaget ut mot gatan.
20140315_121915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut från andra hållet.
20140315_122000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmare, här ser man att stenen börjar under bilarna.
20140315_122016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en gång från garageuppfart till huset i samma sten som också måste bytas isåfall.
20140315_121934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ritning på uppfarten. Den mäter 99,25kvm plus gången till huset.
Garageuppfart-ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur stora är stenarna?
 
Utan att gå ut och mäta, så säger jag 40x40.
 
Finns ju marksten som är 10x20 jag tror man hade kunnat lurat bort så att det inte syns med såna. Lägg dem i mönstret som du har på plattan.
 
Jag tycker att det kan vara snyggt och modernt med olika sorters plattor. Kanske lägga en ram runt uppställningsplatsen med några rader gatsten eller marktegel?

Om man tittar på offentliga miljöer använder man ofta olika sorters plattor för att markera gränser eller få variation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.