Gräns mellan asfalt och betong där ett vinkeljärn avlägsnats, med synliga spår av rost och föreslagen plats för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har avlägsnat ett rostigt vinkeljärn och funderar på att inte sätta dit något nytt utan gjuta en mjuk övergång mellan asfalt och betong. Tänker armera med skruvar och kycklingnät. Bör jag använda någon särskild cement? Tackar på förhand för tips.

R
Verkar bli rätt tunt och då kommer det nog att spricka oavsett nät eller skruv , det är gammal betong där och det fäster inte ny på samt asfalt är för fet , du ska nog ha en kraftigare gjutning , bila bort asfalt ( bättre än betongen ) min 10-15 cm brett och 20 cm djupt för kunna ankra det nya i med järn in i plattan

• Gilla
LUDDET
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Verkar bli rätt tunt och då kommer det nog att spricka oavsett nät eller skruv , det är gammal betong där och det fäster inte ny på samt asfalt är för fet , du ska nog ha en kraftigare gjutning , bila bort asfalt ( bättre än betongen ) min 10-15 cm brett och 20 cm djupt för kunna ankra det nya i med järn in i plattan
Tänkte skära en rak linje med vinkelslipen i asfalten samt bila ur mer i betongen samt ett par dm i asfalten.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Vinkelslipen i asfalten , det blir bra varmt och skivan kommer att klibba kanske gå trögt och maskinen brinner ,

• Gilla
LUDDET
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Vinkelslipen i asfalten , det blir bra varmt och skivan kommer att klibba kanske gå trögt och maskinen brinner ,
Så kanske det går ja. Kan göra en linje med maskin och bila sedan. Behöver jag någon speciell cementtyp??

R
Har inte tänkt på det , vanligt grovbetong duger , finns någon frostsäker men inta använt sådan , borra in i plattan 45 grader
varannan höger vänster så åker dom inte ut och lägg ett par stycken ovanpå så bär det bra

• Gilla
LUDDET
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Har inte tänkt på det , vanligt grovbetong duger , finns någon frostsäker men inta använt sådan , borra in i plattan 45 grader
varannan höger vänster så åker dom inte ut och lägg ett par stycken ovanpå så bär det bra
Tack för tipsen. Tänker bila och armera i morgon och gjuta på måndag. Grovbetong säljs på orten i 25 kg-säckar. Svårt att bedöma åtgången.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.