Jag står i startgroparna med att byta tak på huset och vill såklart ha likadant tak även på garaget. Nu är det så att takkonstruktionen på garaget är utan råspont under betongpannorna. Från början har det endast varit en glasfiberarmerad plast under bärläkten, som kondensskydd och genomtrampsskydd. Bärläkten består av reglar 45x70mm, istället för vanlig bärläkt. Plasten har med åren vittrat sönder och stora delar har rasat ner. Den tål knappt att man ser på den förrän den rasar...

Min fundering är nu att i stället lägga råspont på takstolarna och bygga ett nytt tak. Problemet är att mitt garage är sammanbyggt med min granne. Det kan liknas vid ett dubbelgarage där jag äger halva byggnaden och min granne äger den andra halvan. Vi delar således på samma nockpannor. Grannen vill inte i nuläget byta sin del av garagetaket och vi har ännu inte kommit överens om hur vi ska göra med nockpannorna. Jag ämnar byta färg på mitt tak till mörkgrå, medan grannen är tveksam till den färgen på nocken. Från början är det tegelröda betongpannor, som nu efter snart 45 år är mer bruna/svarta i färgen. Jag vill såklart ha mörkgrå nockpannor också. Hur ska jag tänka där för att komma överens med grannen?

Nästa problem är att med råspont, ströläkt och bärläkt kommer mitt tak, exkl betongpannorna, att bygga ca 70mm mot grannens 45mm befintliga regel/bärläkt. Det innebär att nockpannan kommer att ligga lite snett på nockbrädan då mitt tak blir ca 25mm tjockare. Det kommer även påverka vindskivan på min halva av garagetaket.

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av liknande problem, eller har idéer om hur jag ska tänka och göra?

Du får göra ett avslut med reglar längs din "sida" och plåtvinklar som tar nivåskillnaderna.

Mikipedia Mikipedia skrev:
Du får göra ett avslut med reglar längs din "sida" och plåtvinklar som tar nivåskillnaderna.
kan du utveckla hur du menar med plåtvinklar och ska jag inte lägga råspont ända upp mot nocken då? Eller hur menar du?

Sangris Sangris skrev:
kan du utveckla hur du menar med plåtvinklar och ska jag inte lägga råspont ända upp mot nocken då? Eller hur menar du?
Gör en avgränsande kant mot grannen med tex 45x95 på högkant på din nya råspon, sedan lägger du ditt nya tak. Sen beställer du en "vindskiveplåt" som täcker ut på grannens tegel å sedan upp längs regeln å in på ditt tegel.

Sangris Sangris skrev:
Från början är det tegelröda betongpannor, som nu efter snart 45 år är mer bruna/svarta i färgen. Jag vill såklart ha mörkgrå nockpannor också. Hur ska jag tänka där för att komma överens med grannen?
Tja, att komma överens med grannen är ju något som beror väldigt på vilken grannsämja ni har idag och hur respektive part är "investerad i frågan" samt vad ni mer kan tänkas jämka kring (någon häck, andra delar som diskuterats etc.).

Men, rent spontant, om de är "bruna/svarta" till färgen idag och du vill ha mörkgrå känns det ju som att det inte kommer bli någon överdriven skillnad, så oavsett om ni byter ut dem nu mot mörkgrå eller låter de gamla vara kvar så borde väl det inte se så anmärkningsvärt ut från något håll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.