1 567 läst · 1 svar
2k läst
1 svar
garagetak omläggning
Funderar på om man det är jättesvårt att lägga om papptaket på garaget själv... Har läst endel här men behöver klarhet i några frågor. Har ett ganska lågt lutande papptak idag med en rätt stor bubbla på...
Ska man ta bort det gamla taket?
Är det en stor fördel att hyra en pappspiksmaskin (för att spara tid och kraft) eller är det bara onödigt?
Metall"listerna" som sitter runt, bör de bytas eller räcker de om man bara målar på med tex hammarlack? De är helt ok idagsläget..
Tacksam för svar
Ska man ta bort det gamla taket?
Är det en stor fördel att hyra en pappspiksmaskin (för att spara tid och kraft) eller är det bara onödigt?
Metall"listerna" som sitter runt, bör de bytas eller räcker de om man bara målar på med tex hammarlack? De är helt ok idagsläget..
Tacksam för svar
jag har nyligen lagt om mitt garagetak (papp & låglutande) och jag tyckte inte det var så speciellt svårt, bara mycket jobb. Eftersom mitt tak läckte (hade gjort det ganska länge innan vi tog över/köpte huset) så var jag tvungen att riva bort och byta en massa råspont. Om jag skulle ha gjort om det och ifall taket inte hade läkt och jag inte hade tyckt att det som redan låg där så skulle jag absolut rivet ner det igen och lagt på ny underlagspapp + ytpapp. Som sagt mycket jobb, men det är bara att bita ihop jag la om mitt på 3,5 dagar (ganska långa dagar dock) när jag satt och planerade så tyckte jag inte att det skulle vara lönt att hyra en spikpistol (för takpapp), men så här i efterhand så kan jag bara säga att jag ångrar att jag inte gjorde det...ganska drygt att spika 2000+ pappspik för hand. mitt råd är att hyra en pika, då det kommer att spara väldigt mkt tid!
Liknande trådar
-
Garagetak i betong, som läcker.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur isolera garagetak utan luftspalt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips, lägga ytpapp på garagetak
Byggmaterial & Byggteknik -
fukt i garagetak efter regn under takläggning
Vatten & Avlopp -
Byta gipsskivor och isolering efter läcka i garagetak?
Isolering