Jag blir snart tokig. Jag har ett ofrivilligt projekt då byggarna övergav mig sedan länge. Jag är nu klar med grundarbetet för att fästa hållare/spår för garageporten lodrätt och i tak. Ganska stolt då det är gediget. Men, kände nu innan jag la i översta bladet att det var ett jävla avstånd från port, till yttre delen av karm (som vetter mot uppfarten), ca 30cm. I gengäld stjäls det nu ca 10cm in på garagegolvet (något jag visste om från början.)
Men nu ser jag att jag kan flytta hela konstruktionen ca 15cm ut, vilket jag inte vågade från början. Frågan är då vilka risker jag löper med detta, tänker speciellt på ökad vattenexponering på port och karm. Även, skulle det bli svårigheter ur service synpunkt i framtiden?
Slutligen, estetiskt, huset är ett trähus från 30-talet, spelar dessa cm någon roll?
Jag har inkluderat lite bilder hur det ser ut idag, dels den öppna ytan, samt "intrång" i garaget. Ja, en bil kommer få plats därinne men det skadar aldrig med lite extra real estate om någon cykel ska ställas in snabbt, eller någon är oförsiktig med bakluckan.
Garageporten är ca 2.5m bred
Någon som har lite råd att ge?
Men nu ser jag att jag kan flytta hela konstruktionen ca 15cm ut, vilket jag inte vågade från början. Frågan är då vilka risker jag löper med detta, tänker speciellt på ökad vattenexponering på port och karm. Även, skulle det bli svårigheter ur service synpunkt i framtiden?
Slutligen, estetiskt, huset är ett trähus från 30-talet, spelar dessa cm någon roll?
Jag har inkluderat lite bilder hur det ser ut idag, dels den öppna ytan, samt "intrång" i garaget. Ja, en bil kommer få plats därinne men det skadar aldrig med lite extra real estate om någon cykel ska ställas in snabbt, eller någon är oförsiktig med bakluckan.
Garageporten är ca 2.5m bred
Någon som har lite råd att ge?
Renoverare
· Kalmar
· 2 847 inlägg
Om porten får plats i "hålet" så kan du väl flytta ut den den gamla porten satt väl längre ut