Här kommer ett litet problem:
Vårat garage ligger så till att vi inte ser garageportarna från huset. Nu funderar vi på vilka sätt man skulle kunna få en indikationen inne i huset om porten är öppen eller stängd?

Bakänden av garaget ligger ca 5m från huset och portarna ligger ca 12m från huset.
 
Jag har samma funderingar. Jag funderar på att lösa det med microbrytare men det kräver ju en hel del "bygge" innan det fungerar.

Har du möjlighet att dra kabel mellan garaget o huset eller ska det vara trådlöst?
 
Jag ska undersöka möjligheten till att dra kabel mellan huset och garaget (det går ju redan idag en strömkabel där) men det är ju enklare om det är trådlöst.
Just nu med all snö så är det ju lite jobbigt att dra kabel också
 
Använd en gränslägesbrytare. Koppla den till nån lampa som ni ser från där ni är. Är det öppet så lyser lampan. Simpelt. Låt armen gå emot garageporten på lämpligt ställe.
T.ex Classes, här
 
jonasmj skrev:
Använd en gränslägesbrytare. Koppla den till nån lampa som ni ser från där ni är. Är det öppet så lyser lampan. Simpelt. Låt armen gå emot garageporten på lämpligt ställe.
T.ex Classes, här
Varför inte (via kontaktor) tända garagets ordinarie takbelysning när porten öppnas med en gång ? Det känns som en praktiskt funktion...
 
Yxis, jo fast ser de inte porten innefrån huset så lär de väl inte se lampan inne i garaget? En sån funktion är dock klockren i de fall man öppnar garaget själv och ska leta sig in där :)

 
yxis skrev:
Varför inte (via kontaktor) tända garagets ordinarie takbelysning när porten öppnas med en gång ? Det känns som en praktiskt funktion...
Det var faktiskt en bra idé! Har ju fönster på garaget som kan ses innifrån huset.
Har annars sett liknande i USA som går via X10 (radio tror jag ) som gör att en liten lampa tänds då porten är öppen.
 
  • Gilla
Stadde
  • Laddar…
Claes skrev:
Det var faktiskt en bra idé! Har ju fönster på garaget som kan ses innifrån huset.
Har annars sett liknande i USA som går via X10 (radio tror jag ) som gör att en liten lampa tänds då porten är öppen.
Tur att min gissning i bakhuvudet att ni har ett fönster ni ser från huset var rätt, jag tänkte ärligt talat inte på att man faktiskt kan ha ett garage utan fönster på :) :)
 
Det kanske skulle passa med en elektrisk garageportöppnare. En lampa tänds när porten går upp/ned och räckvidden på sändaren är ca20m.
 
Har redan garageportsöppnare monterade. Lampan i dem är dock tidsstyrd och slocknar efter ca 1 minut.
 
Sniklösning på eftermontering av larm och styrkablar:
Har du en vattenledning till garaget så köp två genomföringar som används till värmekabelsinstallationer, montera dom i var ände på vattenledningen och dra kabeln inuti vattenledningen. Jag har dragit koax och styrkablar i vattenledningar och det funkar bra. Dra inte starkström den vägen bara, det kan sluta med en skräll.
 
Har nu hittat en lösning som verkar funka. Så här följer ett tips om det är andra osm funderat på något liknande

http://www.skylinkhome.com/cgi-bin/main?p_loc=other De har en produkt som inte finns med på hemsidan men som har rätt frekvenser och även har CE märkning:
Paket: GM-434 består av GM-433R (mottagare) och GM-434T (garagedörr sändare).

Kostnad för att få det hemskickat från Hongkong:
GM-434 x 1 = USD41.80
GM-434T x 1 = USD32.50
Speedpost from HK to Sweden = USD26
Total: USD100.30

Får väl se om det funkar när det kommer hem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.