Hej! Är i hågen med planering av grundarbetet till det framtida garaget.

1: Grundmått:
10800x7200
2: Nockbalk (IPE450) och åsar, upplag för balken i gavlarna. KKR 100X100X5 med svetsade plåtar 200x200 i var ände som pelare.
3: Underlag är sand, fiberduk och sedan bärlager

Detta medför såklart stora punktlaster i gavlarna som måste tas upp av voten. Den självklara tanken är Albabalkar, detta har jag redan kalkylerat och på offert.

Däremot kanske det ändå kan fungera med Finja Betong Garageelement? Förutsatt att jag armerar och sprider lasten ordentligt! https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/garage-element?id=64304010

Är det någon som har tillgång till PEPS EPS eller liknande som kan fylla i lite data i programmet? Visst kan jag betala 2500kr för en gång, men då gör jag hellre det enkelt för mig med Albabalkar 😏

Räkna att taket med full snölast plockar ner 70kN i punktlast per pelare. Får jag någon gång för mig att hänga upp något i balken så är det inte mig emot att dimensionera upp till 90-100kN

Väl mött!

• Teknisk ritning av Finja garagelement med specifika mått och sektioner, ritad av Johan Jönsson, för grundarbete av garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte enklast att ta bort frigoliten där du får punktlast och gjuta direkt på singlet.

T tracker skrev:
Är det inte enklast att ta bort frigoliten där du får punktlast och gjuta direkt på singlet.
Jo, de är klart. Känns bara som att jag bygger in två rejäla köldbryggor utan anledning.

Sen är Albabalken specad med 1000x1000 upplagsplattor för att klara 100kN, hur mycket frigolit ska jag då plocka ut för att fördela lasten jämnt ut i marken?

Den där garagebalken har jag aldrig sett. Smidigt för att få en sockel invändigt.

Du behöver inte ta bort isolering. Den är S300, varför den klarar 300 kPa i korttidslast. Det skulle vara 1x1 m plattor under Albabalken för 100 kN, vilket blir ett tryck på 100 kPa. Den man förenklat kan säga är att motsvarande yta (1 kvm) av kantbalken ska utnyttjas för att bära lasten. 400 bred kantbalk -> 2,5 m. Där behövs sannolikt mer armering.

Jag gillar dock Albabalken, smart och enkelt.

StrukturalAB StrukturalAB skrev:
Den där garagebalken har jag aldrig sett. Smidigt för att få en sockel invändigt.

Du behöver inte ta bort isolering. Den är S300, varför den klarar 300 kPa i korttidslast. Det skulle vara 1x1 m plattor under Albabalken för 100 kN, vilket blir ett tryck på 100 kPa. Den man förenklat kan säga är att motsvarande yta (1 kvm) av kantbalken ska utnyttjas för att bära lasten. 400 bred kantbalk -> 2,5 m. Där behövs sannolikt mer armering.

Jag gillar dock Albabalken, smart och enkelt.
De lutar mer och mer mot Albabalken, detta var bara lite tankeexperiment för sakens skull. Slängde iväg en offertförfrågan till Grundmäklarna, så får vi se vad de kommer fram till 🤷

300kPa i korttidslast, 140kPa i långtidslast. En pelare är väl rimligen långtid? Iofs är takets vikt utan snölast knappt hälften, snölast har vi inte länge här nere i Skåneland 😅

FilipLJ FilipLJ skrev:
De lutar mer och mer mot Albabalken, detta var bara lite tankeexperiment för sakens skull. Slängde iväg en offertförfrågan till Grundmäklarna, så får vi se vad de kommer fram till 🤷

300kPa i korttidslast, 140kPa i långtidslast. En pelare är väl rimligen långtid? Iofs är takets vikt utan snölast knappt hälften, snölast har vi inte länge här nere i Skåneland 😅
Pelare kan utgöra både lång och korttidslast. Det är olika lastkombinationer. Snön räknas med till ett ”lägre” värde. Men det är inga problem, för det blir bara lite större deformationen om långtidslasten överskrids. Inget rasar 🙃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.