Då är det väll dags att lägga upp en tråd i denna avdelningen. Efter att ha tjatat och gnatat i garagedelen så har jag äntligen kommit till skott.

Utgångsläget är ett tegelhus från -73 med garage vid sidan om löst ifrån huset. Garaget var en ombyggd carport med sluttande ( platt?) tak. Golvet var iofs. betong men mer skulle jag inte kalla det.

Jag smidde planer och eftersom vi har källartrappan på den sidan huset så blir det lite för smal till grannen o man bygger ett garage löst ifrån huset så det fick helt sonika bli till att bygga in källartrappen i garaget. Detta gör att garaget kommer att bli 7,5m brett utvändigt. Detta gör det inte tillräckligt brett för att ha som dubbelgarage. Jag ville bygga rätt från början och man kan ju aldrig bygga för stort garage så jag ville ha in en tvätt/rekonddel och en mekdel samt förvaring. En gångdörr samt 3,5m takskjutsport med motor samt en gångdörr fram och en bak.

Således blir garaget djupt nog för två bilar på längden vilket fick avgränsa sig till 13m utvändigt mått. Detta borde räcka för 2 normalstora bilar och utrymme därimellan. Innanför porten blir det tvätt/recond. Över denna del kommer det att finnas ett loft för förvaring av diverse delar och hjul osv.

Den inre delen kommer att bli mekdel där det kommer att gjutas ner en saxlyft i plattan. Då är den helt ur vägen när den inte används men den räcker till de vanligaste jobben man kan tänkas ta sig för samt att man kan använda den som lyftbord för gräsklippare, cycklar - you name it. Vidare så kan man hissa upp delar i en hyffsat bekväm lyfthöjd till loftet.

Golvvärme i plattan och isolerat med 170mm i väggarna.

Nu i första skedet skall hantverkare dränera huset och gjuta en platta samt bygga själva byggnaden och göra den klar utvändigt. Jag kommer göra så mycket jag kan på kvällar och helger för att minska kostnaderna för dom lär räcka ändå.

Sedan får jag ta det kalla halvåret till att fixa el, vvs, luft och isolering så får vi väll se när det blir klart. Jag skall försöka lägga upp bilder så ni kan kommentera det hela och komma med tips och förslag.

Önska oss lycka till =)
 
Tomten har planerats om en del och dräneringen har påbörjats. Massorna körs bort och vi har haft 2 fordon igång och hann frilägga 3 sidor på en dag. Nu i kväll har jag gjort mig kvitt tjäran på ena kortsidan med hjälp av en Hilti betongslipmaskin. Jävklans träningspass det blev. Dom får fortsätta i morgon så får jag väll nya uppgifter i morgon kväll =)

Lite bilder på hur det såg ut innan har jag lyckats få in i datorn.
 
  • IMG_1023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ber så mycket om ursäkt för att starta en tråd och sedan inte ge er något att läsa eller titta på. Till saken hör att när jag rivit upp hela trädgården och grävt upp runt kåken samt börjar gjuta grunden så trillar första fakturan in och den är väll på en rätt så mycket högre summa än vad jag kunde tänka mig så ett tag var jag inne på om jag skulle tippa med mig ner i hålet så jag slapp finnas. Jag mådde kort sagt skit och funderade på vad man hade gett sig in i och vad man utsätter sambo och barn för osv osv. En total byggångest med andra ord. Den har nu lättat. Inte för att det blev billigare än vad jag trott och inte för att ekonomin i världen fullkommligt rasar just när man tagit ett nytt lån utan bara det att tanken på det har satt sig och att jag har fått det precis som jag velat ha det mer eller mindra och jag känner att det är något jag har nytta av för lång tid framöver.

Så nu tänkte jag uppdatera lite allt eftersom tid finns och jag tänkte ta det i kronologisk ordning.

Här har vi mig själv lekandes med grävmaskinen. Den "tillfälliga" parkeringen utanför tomten vågar jag inte tänka på vad den kostade men så blev det. Materialet till dräneringen samt mig själv i akt med en betongslip slipandes grunden ren från tjära. Det är någon stans i detta skedet jag börjar må dåligt.
 
  • IMG_1046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En anledning till att markarbetena blev dyrare än tänkt ( än vad jag tänkt) var ju att man gör saker som inte ingick i planen från början. Att tex ha hantverkare till att fälla och forsla bort träd samt gräva upp stubar osv, det kostar ju en del med maskin och handgubbe och sedan visade det sig att röret från brunn var för dåligt så det byttes hela vägen ut från tomten vilket tog nästan en dag extra. Sen skulle altanen räddas som den var vilket så här i efterhand verkar dumt för förmodligen var flytt och återmontering dyrare än att bygga en helt ny men man lär sig efter hand.

Här får man en hint om hur det skall bli. 300mm isolering i golvet och golvvärme. De fyrkantiga hålena i isoleringen är för förstärkning under lyftarna. Lyftarna kommer ligga försänkta.
 
  • IMG_1075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme i 5 slingor. Tanken är att någon gång i framtiden kunna montera solpaneler på taket och kunna få värme till garaget vintertid och tappvatten till huset sommartid. Jag har ingen aning om hur svår en sådan koppling är att göra eller om det ens går men så är tanken.

Armering med förstärkningar under bärande stolpar osv.
 
  • IMG_1092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under gjutningen var jag inte med alls. Jag hälsade på gubbarna på morgonen och sedan åkte jag till jobbet. När jag kikade hem på en fikarast så var dom borta så tyvär har jag inga bilder av det men den blev jämn och fin och kanonfin betong. Ingenstans drunknar en enkrona så det visar ju hur jämn plattan blev. Kanon. Däremot så fick det åt typ 120 kubik vatten till efterfäljande kylning vilket väll kommer påverka vattenräkningen nästa gång. ops. Tröskeljärnet är rostfritt 75mm och 5mm tjockt. Det var det dom hade liggande för tillfället.

Takstolarna är ju annorlunda eftersom jag har ett skelett av stål som bär upp alltihop. Det är 2st 45x170 som spikats samman. Sedan är det 45x145 virke till trästommen. Balkarna är HEA240 13meter långa 2st samt lite mindra bitar på olika ställen i garaget. Detta för att de första 6,5m i garaget kommer att ha ett loft och de innre 6,5m kommer vara öppet i nock för att få rätt takhöjd för lyften.
 
  • IMG_1157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1163.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På nockbalken svetsades vinklar för infästning av takstolarna och sedan ställdes stolpverket på plats och bultades ner i plattan. Denna konstruktion för bättre takhöjd över lyften som sagt. Sedan ligger 1 st 13metare på vänster sida mellan huset och garaget där takstolarna vilar på den sidan. Denna balk står på tre pelare. En avväxling över porten som är 3,5m och en avväxling som ligger på vänsterbalken och sedan står på en stolpe inne i högerväggen.

Från Porten fram till mitten kommer det vara loft. Inte vidare bra takhöjd på loftet men tillräckligt för att gömma kompressor och lite hjul och bildelar osv. En kompromiss mellan utrymme och utseende. Utseende vann.
 
  • IMG_1170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1174.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regelstomme 45x145 bultas fast och monteras med dubbla hammarband då takstolarna inte hamnar rakt ovanpå reglarna.
 
  • IMG_1175.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1188.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1187.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant känns det som det gör ett hopp nu. Vi glömde nog ta kort när det gick undan så. Det blev semester och både jag och svärfar kunde hjälpa snickarn heltid i 3 veckor så det flöt iväg rätt så bra. Taket lades med råspontsluckor och sedan vart det någon ny fiberarmerad takpapp. Kanonlätt att lägga och mjuk och bra men attans så hal var den så man var ju nära att dratta av taket.

Byget virades i vindduk och 28*70 gles sattes för monteringen av aquapanel outdoor. Det är ju ett putsat garage.

Medans snickaren gjorde mer avancerade saker så stoppade jag och svärfar isolering i väggarna. Det var avancerat nog för oss, typ.

Någon lustig typ av växt/blomma kröp under bygget upp på baksidan. Den blev 1,5m innan jag torkade skiten och rökten den =)

Skämt åsido så fick ag riva upp den till slut för tjejen trodde jag skulle hamna i finkan.
 
  • IMG_1225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1231.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1234.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela härligheten kläddes med aquapanel som är någon form av fiberförstärkt betongskiva. Väger bly, luktar skumt och kostar flis. Monteras med glipa och förskjutna skarvar skruvade i glesen som visas ovan. Sedan armeras alla springor med bruk och fibernät varpå hela kåken kläs i fibernät och sedan 3 lager puts.
 
  • IMG_1236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När sedan arbetet på arbetet drog igång igen så lyckades jag med konststycket att montera en köttkniv i fingret när jag skar grytbitar varpå jag fick sy 4 stygn, som tur var, i vänster pekfinger. Det blev lite svårar att göra något efter det.

Skrämmande nog är det i början på augusti och det har hänt en del sedan dess men jag har antingen tappat bort bilderna eller så har jag inte tagit några vilket vore tragiskt. Dom kan vara i kameran fortfarande.

Återkommer i ämnet.
 
  • IMG_1293.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggångest behöver du väl absolut inte ha. Mycket fint än så länge!
 
Byggångesten har väll gått över mestadels nu men ett tag var det jobbit när det kostade mer än beräknat ( tänk va) och hela trädgården var i ruiner och man undrade vad man hade ställt till med osv.

Nu skall det väll lösa sig men det känns ju jättebra med ett sådant här projekt när hela världsekonomin går i botten. Lustigt vad mitt lilla garage kan påverka =)
 
Vad skall man säga? Förlåt.

Kassa att inte uppdatera men nu är garaget nästan klart. Det saknas 4 gipsskivor, spackel färg och el.
 
mer bilder!:) mycket trevlig tråd!

Aquapanelen, är det någon form av isoleringsskiva som man putsar på sen eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.