2 392 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Går det köpa nya gjutjärnsavloppstillbehör?
Börjar närma mig en toalettrenovering nu såhär efter 2år....
Hus från 56 och gjutjärnsavlopp, tyvärr snett ditsatta av mig oförstående anledning.
Vet ej skick heller men det ser "för jävligt" ut typ.
Förstår ju att det normala är att skarva på med plaströr men skulle hellre vilja ha gjutjärn igen faktiskt.
Har det fungerat i 55år så räcker det bra ifall det fungerar 55år till
Inte ens säkert det behövs bytas men det ser som sagt rätt illa ut med snedställda kopplingar.
Finns där någon nackdel med gjutjärnsrör kontra plaströr?
I långa loppet alltså.
Är dagens, om det ens finns, gjutjärn sämre än 50-talets?
Hus från 56 och gjutjärnsavlopp, tyvärr snett ditsatta av mig oförstående anledning.
Vet ej skick heller men det ser "för jävligt" ut typ.
Förstår ju att det normala är att skarva på med plaströr men skulle hellre vilja ha gjutjärn igen faktiskt.
Har det fungerat i 55år så räcker det bra ifall det fungerar 55år till
Inte ens säkert det behövs bytas men det ser som sagt rätt illa ut med snedställda kopplingar.
Finns där någon nackdel med gjutjärnsrör kontra plaströr?
I långa loppet alltså.
Är dagens, om det ens finns, gjutjärn sämre än 50-talets?
Tror det har att göra med tryckklasser också, blir det stopp längst ner så blir det många bars tryck av vattenpelaren från låt säga 4:e våningen. Därav gjutjärn i hus med fler än 2 våningar?
Jag har just bytt gjutjärnet mot plast på vinden i villan, skarvade mot gjutjärnsstammen i väggen på nedervåningen med frenco gummikoppling. Mycket enkelt, det värsta var att såga av gjutjärnsröret. Låg hastighet på tigersågen, många blad...
Plast är enkelt, skulle aldrig sätta i gjutjärn om det inte behövs. Men, det viktiga är att rören byts oavsett var du väljer i materialväg, om de ser dåliga ut utvändigt mot det ingenting mot hur de ser ut invändigt...
Jag har just bytt gjutjärnet mot plast på vinden i villan, skarvade mot gjutjärnsstammen i väggen på nedervåningen med frenco gummikoppling. Mycket enkelt, det värsta var att såga av gjutjärnsröret. Låg hastighet på tigersågen, många blad...
Plast är enkelt, skulle aldrig sätta i gjutjärn om det inte behövs. Men, det viktiga är att rören byts oavsett var du väljer i materialväg, om de ser dåliga ut utvändigt mot det ingenting mot hur de ser ut invändigt...
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
55 år.. här tänks det långsiktigt jag skulle nog ha renoverat om flera gånger under den tiden, och kunna bytt ut under den tiden men det är jag det.. sen låter det som ett väldigt dyrt avlopp?
Hittade dock denna som kanske är utav intresse!
http://www.proline.se/ror_och_stammars_livslangd.aspx
Hittade dock denna som kanske är utav intresse!
http://www.proline.se/ror_och_stammars_livslangd.aspx
Bytte stammar i vår kåk, det satt ett MA-system (gjutjärn). Använde vinkelslip modell större. Provade med tigersåg först men det gick trögt.
Plast är nog pålitligt. Gjutjärn kan nog vara bökigt att få till om man inte är yrkesman.
Plast är nog pålitligt. Gjutjärn kan nog vara bökigt att få till om man inte är yrkesman.
Saken med gamla gjutjärnsrör är att de kan ha enstaka rostporor som plötsligt går rakt igenom trots att tjockleken verkar ok när de blir gamla. Ska man renovera i övrigt bör man byta även gjutjärnsrör. Hur dagens plaströr håller är kanske lite svårt att sia om, idag är det ju pp-plast i de grå rören, tills för några år sen var det pvc. Jag har som sagt valt att tro på plaströren...
förstår TS resonemang, håller på å river ur vårt badrum nu åxå, huset byggt -52, å ja vart imponerad av att dom 60år gammla gjutjärnsrören å brunnen ser bra ut, där ja har rivut upp nu, sen vet man ju inte med resten av rören i huset.
Liknande trådar
-
Bättre köpa andras el och tjäna pengar på det?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Någon som vet om det går att köpa nåt liknande i butik i Sverige?
Trädgård allmänt -
Strömbrytare till fläkt? Går det att köpa ny?
El -
Är det någon som vet var jag kan köpa hållarna till vad jag tror är en 70 tals garderob
Inredning -
Cellplast 2 cm tjock, går det att köpa?
Isolering