Hej vänner!
Jag har köpt en lägenhet med vissa renoveringsbehov. I vardagsrummet behöver parketten slipas och lackas. Har funderar på att göra det själv men även begärt offerter. Enligt en offert måste man byta ut den del som är fuktskadad, vilket blir lite för dyrt för mig.
Så, vad tror ni, går detta att slipa bort?
Jag har köpt en lägenhet med vissa renoveringsbehov. I vardagsrummet behöver parketten slipas och lackas. Har funderar på att göra det själv men även begärt offerter. Enligt en offert måste man byta ut den del som är fuktskadad, vilket blir lite för dyrt för mig.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 025 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 025 inlägg
Beror på hur djupt fuktskadan sitter. Ta reda på hur fuktskadan uppkommit så kan det vara lättare att få ett hum om hur djupt vattenskadan sitter. Det finns företag som lagar parkettgolv, skär bort översta lagret och sätter dit ett nytt ytskikt. Om du slipar golvet så lacka inte golvet utan olja in det istället, behöver installationsoljas som du gör med en polermaskin som du kan hyra. Ett oljat golv är lika lätt att städa som ett lackat golv, får du tryckskador kan du lägga på lite vatten en liten stund, sen en fuktig trasa över som du sätter ett varmt strykjärn på, då så reser sig trät igen. För våran del, aldrig ett lackat golv igen.M Merty skrev:Hej vänner!
Bästa svaret
Ok. Slipar du och lackar kommer du få ett riktigt snyggt originalgolv som håller mycket länge.M Merty skrev:
Så då är väl en uppenbar variant att du gör oxo det själv?M Merty skrev:
Det är ju egentligen bara att demontera de skadade stavarna och ersätta med något snyggare. Med lite tur kanske det går att vända befintliga och återmontera. Annars får man skaffa "nytt" att ersätta med. Begagnad parkett med liknande färg är ett alternativ.
Eller så låter du proffsen laga men slipar och lackar själv.
Troligen inte. Om du inte slipar bort hela golvet 🤣M Merty skrev:
Man jag gissar att skadan på den första bilden kan slipas så den blir betydligt bättre. De små skadorna ser djupare ut.
Men med det sagt. Vad spelar det för roll om det finns enstaka missfärgade fläckar i ett originalgolv? Det är ju gammalt. Om det ser gammalt ut visar bara att det är äkta och ingen modern fusk-renovering.
Så en variant är att du först slipar och ser hur det blir. Sedan kan du avgöra om det behöver repareras. Stör du dig inte på skadorna är det bara att lacka. Lackar du över skadorna och senare stör dig på dem kan de ju repareras vid ett tillfälle när ekonomin och motivationen finns.
Tusen tack för input! Jag tycker det är kul och charmigt med originalparkett och stör mig inte på lite märken. Känns mest som firman vill kräma ur mig pengar 😅 Tänker också att man kan blanda in pigment i lacken så fläckarna blir mindre markanta.O skrev:Ok. Slipar du och lackar kommer du få ett riktigt snyggt originalgolv som håller mycket länge.
Så då är väl en uppenbar variant att du gör oxo det själv?
Det är ju egentligen bara att demontera de skadade stavarna och ersätta med något snyggare. Med lite tur kanske det går att vända befintliga och återmontera. Annars får man skaffa "nytt" att ersätta med. Begagnad parkett med liknande färg är ett alternativ.
Eller så låter du proffsen laga men slipar och lackar själv.
Troligen inte. Om du inte slipar bort hela golvet 🤣
Man jag gissar att skadan på den första bilden kan slipas så den blir betydligt bättre. De små skadorna ser djupare ut.
Men med det sagt. Vad spelar det för roll om det finns enstaka missfärgade fläckar i ett originalgolv? Det är ju gammalt. Om det ser gammalt ut visar bara att det är äkta och ingen modern fusk-renovering.
Så en variant är att du först slipar och ser hur det blir. Sedan kan du avgöra om det behöver repareras. Stör du dig inte på skadorna är det bara att lacka. Lackar du över skadorna och senare stör dig på dem kan de ju repareras vid ett tillfälle när ekonomin och motivationen finns.
Min personliga åsikt är att ett parkettgolv inte skall målas. betsas eller färgas. Avsikten är att man skall se träet helt opåverkat av annat än normalt slitage och åldrande.M Merty skrev:
Pigment kommer bara att ta bort originalkänslan. Personligen skulle jag föredra minsta möjliga förändring av den. Då går pigment bort.
Jag tror att de flesta missfärgningar kommer försvinna vid en slipning. Sprickorna vid elementet kommer finnas kvar, men det är lite av skarmen med trägolv. Groparna vid brännmärkena blir svåra att bli av med, men om det svarta slipas bort kommer hålen knappt märkas.
Angående lack, olja eller hårdvax tycker jag att alla har sin skarm. Lackat är enklast att sköta så länge det inte blir skador. Olja och vax behöver lite underhåll, men vid eventuella skador är det enkelt att slipa bort fläckar och repor.
Angående lack, olja eller hårdvax tycker jag att alla har sin skarm. Lackat är enklast att sköta så länge det inte blir skador. Olja och vax behöver lite underhåll, men vid eventuella skador är det enkelt att slipa bort fläckar och repor.
Liknande trådar
-
Går det att ha plejd utan brytare ?
El -
Hur lång tid tar det att sätta upp innerväggar? Snickare offert
Hantverkare -
Går det att säga om detta är en bärande vägg utifrån ritningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Går det att kakla badrum i etapper?
Badrum -
Går det att montera ett fast fönster horizontalt istället för vertikalt
Fönster & Dörrar