Hej!
Går det att koppla nödstopp knapp till en batteri driven fräs?
Jag kör med Makitas fräs. Tänkte det hade varit bra o haft en lättillgänglig nödstopp knapp till mitt fräs bord istället för o komma åt fräsen under bordet för o stänga av..
Tänkte om de finns någon adapter eller om man kan köra med kablar med alligator klämmor mellan batteri/ nödstopp till fräs.

Väldigt tacksam för svar då jag inte hittar något när jag googlar.

(Obs är inte mitt foto. Tänkte bygga något liknande fräsbord)

Mvh Johan

• Träfräsbord i ljust trä med en infälld fräs och fräsborrar placerade nedanför. Verktyg hänger på väggen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant tanke. Det finns ju adaptrar för att använda andra batterier till Dewalt. Möjligtvis kan man kanske koppla in en knapp som kortsluter adaptern så den slutar mata batteriet till maskinen?

Nu har jag inte arbetat med nödstopp, men tänk på att det är en hyfsat stor DC-ström som ska brytas om du fysiskt ska koppla från batteriet. Så att brytaren/reläet är avsett att klara detta.

Johan Andersson8057 Johan Andersson8057 skrev:
Hej!
Jag kör med Makitas fräs. Tänkte det hade varit bra o haft en lättillgänglig nödstopp knapp till mitt fräs bord istället för o komma åt fräsen under bordet för o stänga av..
Tänkte om de finns någon adapter eller om man kan köra med kablar med alligator klämmor mellan batteri/ nödstopp till fräs.

Mvh Johan
Har funderat lite och man skulle kanske kunna köra kabel från fräsen till nödstoppen och vidare till batteriet utan adaptrar och grejer.. har redan köpt en nödstopp för 18,50 sek så kanske duger på de viset ifall inte någon säger emot att det inte är bra att göra så ..

• Röd nödstopp-knapp med gul bas och texten "EMERGENCY STOP", användning diskuterad för kabeldragning i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har funderat lite och man skulle kanske kunna köra kabel från fräsen till nödstoppen och vidare till batteriet utan adaptrar och grejer.. har redan köpt en nödstopp för 18,50 sek så kanske duger på de viset ifall inte någon säger emot att det inte är bra att göra så ..
Jag står det för DC-brytförmåga på nödstoppet? Brukar man köra nödstopp direkt över lasten, eller brukar man (alltid) ha relä som bryter strömmen?

Har funderat lite och man skulle kanske kunna köra kabel från fräsen till nödstoppen och vidare till batteriet utan adaptrar och grejer..
Hur tänker du, var skall kabeln kopplas in på fräsen?

Utan att räkna på det blir det antagligen billigare att köpa en fräs med sladd, du får i alla fall mindre problem med att bygga och byta batteriet.
Sen är det dessutom enklare att styra dammsugare/spånsug om du har en sladdmaskin.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Makitas 18v-batterier ger som mest ca 30 ampere. Att bryta så hög ström med en klen brytare är nog ingen god idé.

Dessutom måste man ändå komma åt startknappen på fräsen eftersom den deaktiveras varje gång batteriet kopplas bort.

Nödstoppskretsar kör man ju förstås inte genom knappens brytare, dessa används för att styra ett felsäkert relä som i sin tur (om det inte kan bryta den tilltänkte strömmen) styr kontaktorer som bryter lasten.

I detta fallet med hög ström och inga direkta lagkrav så hade man kanske kunna tänka sig att styra åtminstone en kontaktor som klarar strömmen.

Att bara köra genom knappens brytare kan i bästa fall göra att den slits upp väldigt snabbt när den bryter hög ström och i värsta fall att den tar fyr eller inte ens lyckas bryta första gången den behövs skarpt...

• Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Intressant tanke. Det finns ju adaptrar för att använda andra batterier till Dewalt. Möjligtvis kan man kanske koppla in en knapp som kortsluter adaptern så den slutar mata batteriet till maskinen?
Du menar nog inte kortsluta utan att att bryta strömmen … Aldrig bra att kortsluta men definitivt inte på litium batterier.

Precis. Jag håller med om att det var en rätt urspårad tanke.

Köp en fräs med sladd och montera ett nödstopp eller ha en grenkontakt med brytare nära till hands (eller fots).

Hej!

Mvh Johan
Tack för alla svar och fått mig en tankeställare så blir att jag skippar de hela.. har redan fräsen och nödstopp knappen så tänkte sätta dit knappen utan o koppla in den mest för syns skull 😅

Tack återigen för alla svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.