Hej! Har ett gammalt 2fas element i garaget som fått fel på termostaten och behöver bytas. När jag tar bort det ser jag 4 kablar (se bild) och i 400v element jag har liggande hemma ser jag endast 3 (svart,blå,brun). Jag vill sätta dit ett nytt panelelement och undrar kan jag koppla in mitt befintliga med tre kablar på något sätt eller måste jag hitta nytt element med 4 kablar?
Bilderna föreställer befintlig koppling i vägg med gammalt element ,nästa bild är nya elementets sladd som jag har liggandes och tredje det gamla element som är inkopplat.
Bilderna föreställer befintlig koppling i vägg med gammalt element ,nästa bild är nya elementets sladd som jag har liggandes och tredje det gamla element som är inkopplat.
Redigerat:
Det skall inte vara ett problem att använda ett element med tre trådar. Men du måste veta vilken funktion trådarna här för att välja rätt tre trådar.
1. Det kan vara tre faser i dosan och element på gruppen kopplas växelvis mellan två av dem. Det förklarar dock inte tre trådar i anslutningskabeln.
2. Det kan vara en tredje tråd för styrning av nattsänkning. Alltså att temperaturen sänks vissa tider med ett kopplingsur.
3. Det kan vara en tredje tråd som är en utgång för att styra en till radiator med samma termostat.
Kanske är alternativ 3 det troligaste i ditt fall. Men om du kommer fram till vilka två trådar som är faser behöver du inte fundera på vilken funktion den fjärde har.
1. Det kan vara tre faser i dosan och element på gruppen kopplas växelvis mellan två av dem. Det förklarar dock inte tre trådar i anslutningskabeln.
2. Det kan vara en tredje tråd för styrning av nattsänkning. Alltså att temperaturen sänks vissa tider med ett kopplingsur.
3. Det kan vara en tredje tråd som är en utgång för att styra en till radiator med samma termostat.
Kanske är alternativ 3 det troligaste i ditt fall. Men om du kommer fram till vilka två trådar som är faser behöver du inte fundera på vilken funktion den fjärde har.
Tusen tack för svaret! Ja det är frågan vilken funktion det ha haft.. det är ett hus från 1978 där alla andra element har blivit utbytta till 400v utom detta i garaget. Kan säkert vara alternativ 3 som du säger men att det inte är aktuellt längre.A Avemo skrev:Det skall inte vara ett problem att använda ett element med tre trådar. Men du måste veta vilken funktion trådarna här för att välja rätt tre trådar.