Hej,

Av olika anledningar skulle vi endast vilja sätta klinker i ett blivande badrum utan att påbörja att kakla väggarna. Klinkret ska sätta på ett mekaniskt ventielrat platongolv på ett oisolerat källargolv. Ovanpå platonmattan ska det sätta någon typ av golvvärme (helst vattenburen). Dock önskar vi att efter det inte påbörja att sätta kakel på väggarna. Är man tvungen eller är det önskvärt att kakla väggarna i damband med att man sätter klinker på väggarna?
Finns det någon större nackdel med att vänta med det?

F Frankenstein24 skrev:
Hej,

Av olika anledningar skulle vi endast vilja sätta klinker i ett blivande badrum utan att påbörja att kakla väggarna. Klinkret ska sätta på ett mekaniskt ventielrat platongolv på ett oisolerat källargolv. Ovanpå platonmattan ska det sätta någon typ av golvvärme (helst vattenburen). Dock önskar vi att efter det inte påbörja att sätta kakel på väggarna. Är man tvungen eller är det önskvärt att kakla väggarna i damband med att man sätter klinker på väggarna?
Finns det någon större nackdel med att vänta med det?
Det bör väl inte vara några problem. Det är väl oftast golvet som är känsligast när man väl lagt fuktspärren där, så det är väl bra tat sätta klinkers i golv först.
Och om man inte väntar så länge att fuktspärren på väggarna spricker/torkar ioph/slits så är det nog inga problem.

Sen låter det odck som ni har ngn form av specialkosntruktion på källargolvet ?
Normalt i ett våtrum i kälalren med oisolerad platta sätter man väl inte fuktspärr nedåt har jag för mig - inte heller platonmatta osv - utan flytspacklar och klinkrar ovanpå golvet så att fukt kan vandra både upp och ned. Men det där kan nog ha ändrats med åren hur rekommendationerna ser ut iofs...

BirgitS
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Normalt i ett våtrum i kälalren med oisolerad platta sätter man väl inte fuktspärr nedåt har jag för mig - inte heller platonmatta osv - utan flytspacklar och klinkrar ovanpå golvet så att fukt kan vandra både upp och ned. Men det där kan nog ha ändrats med åren hur rekommendationerna ser ut iofs...
Det är fortfarande så men det låter som att TS vill skapa ett golv utan risk för fukt så då behövs det tätskikt.

BirgitS
F Frankenstein24 skrev:
Av olika anledningar skulle vi endast vilja sätta klinker i ett blivande badrum utan att påbörja att kakla väggarna. Klinkret ska sätta på ett mekaniskt ventielrat platongolv på ett oisolerat källargolv.
Hur får man det tätt i vinkeln mellan golv och vägg när det är mekaniskt ventilerat golv?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja det borde inte vara ngt. problem att vänta med kaklingen av väggarna. Men troligen bör tätskiktet sättas även på väggarna i samband med att man gör det på golvet. Om inte annat för att säkra att tätskiktsystemet fortfarnade finns att få tag på när dte är dags för väggarna. Man får inte blanda system.

Men som fler varit inne på, det låter som en rätt udda lösning på golvet i ett badrum. Kan krävas en hel del detaljanalys för att få till ventilationen av golvet, utan att bryta tätskiktet.

Även platonmatta med flytspackel eller ngt över, och tätskikt på det, borde bli dubbla tätskikt som man inte vill ha. Och det går troligen inte att ha platonmattan som enda tätskikt, det blir inte tätt i vinkeln golv - vägg.

Tanken är att sätta det mekaniskt ventilerade golvet i ett närliggande gästrummet där laminatgolv ska sättas. Även där oisolerat källargolv. Detta framför allt pga av risken för markfukt. Vi har fått det förklarat för oss att detta även gör golvytan något behagligare och inte lika kallt. Vi har jämnat av golvet med epsbetong så det isolerar lite mer. I badrummet (med bastu) finns det inte möjlighet att isolera så vi tänker att ett lite behagligare alternativ är att brygga/förlänga det mekaniskt ventilerade golvet in i badrummet. Ovanpå det har man fuktspärr under klinker. På väggarna tänkte jag mig diffusionsöppen fuktspärr av typ Mapelastic (?).

Tror ni det går att sätta difussionsöppen spärr på väggarna och vanlig fuktspärr på golv?

Jag funderar även på om man ska sätta in golvvärme som kan sätta på 5min innan man ska ned till badrummet?

BirgitS
I rum utan tillskjutande fukt från vägg och golv ska hela rummet ha tätskikt och det ska vara obrutet (bli som en balja). För rum med tillskjutande fukt från vägg och golv finns ett undantag och då räcker det med tätskikt i och närmast omkring duschen inkl. golvbrunnen (det område som ofta blir blött) och resten av ytan behöver ingen fuktspärr alls. Se branschreglerna från BKR.

Jag förstår inte varför ni vill ha en platonmatta under klinkern. Det känns som så lite isolering att det blir rätt meningslöst för att spara el. Klinkerplattor känns kalla om de inte är åtminstone 25 grader.

Det tar nog mer än 5 minuter för att värma upp fix och klinker. Golvvärme är ett rätt trögt system. Jag har för mig att när vi prövade lite olika alternativ när vårt badrum med elgolvvärme var nytt så tog det typ en halvtimme att få golvet varmt och då är det ändå ett badrum omgivet av varma rum på alla 6 sidorna, inte en källare med kall mark under.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.