Skulle anlägga ny rabatt med stenar och singel, tog då bort muff och stuprör bara för att kolla röret ner i marken. Det är ett gammalt i keramik, och 10cm ner så är det helt sönder, tror inte ens att hälften av vattnet ens rinner ner korrekt.
Nåväl, bestämde mig för att gräva ut runtom och dra nytt plaströr till befintligt keramikrör längre ner/bort (som jag hoppas är helt) som jag fått göra på andra ställe runt huset.
Hinner dock bara gräva ca 10cm då det tar emot av betong. Gräver med runtom, och märker till slut att det är gjutet minst 60-70 runtom hela röret,och minst 30cm djupt.
Måste jag bila upp skiten eller finns det ngt sätt att skarva det gamla röret med ngt nytt?
Det gamla är ca 90mm i diam, dock ingen fin kant runtom eftersom det är så sprucket.
Går det tex att stoppa ner ett 70mm rör som vidgar sig till 110mm och sen gjuta litt nytt runtom?
Kan ta bilder i morgon, men hoppas att ni förstår lite iaf
Nåväl, bestämde mig för att gräva ut runtom och dra nytt plaströr till befintligt keramikrör längre ner/bort (som jag hoppas är helt) som jag fått göra på andra ställe runt huset.
Hinner dock bara gräva ca 10cm då det tar emot av betong. Gräver med runtom, och märker till slut att det är gjutet minst 60-70 runtom hela röret,och minst 30cm djupt.
Måste jag bila upp skiten eller finns det ngt sätt att skarva det gamla röret med ngt nytt?
Det gamla är ca 90mm i diam, dock ingen fin kant runtom eftersom det är så sprucket.
Går det tex att stoppa ner ett 70mm rör som vidgar sig till 110mm och sen gjuta litt nytt runtom?
Kan ta bilder i morgon, men hoppas att ni förstår lite iaf
Har tagit foto, finns det ngt att montera på keramikröret?
Har bilat bort en stor mängd, samt den trasiga delen (böjen) av röret.
Innemåttet är 70-75mm. Resten av röret är helt (så långt in jag kan se, har tagit foto in i röret.
Finns det ngn 70-110 övergång som man kan trycka in i röret, och gjuta runtom?
Har bilat bort en stor mängd, samt den trasiga delen (böjen) av röret.
Innemåttet är 70-75mm. Resten av röret är helt (så långt in jag kan se, har tagit foto in i röret.
Finns det ngn 70-110 övergång som man kan trycka in i röret, och gjuta runtom?
Stick in ett 75 mm. avloppsrör inuti ditt trasiga rör, gå med 75 mm. röret fram till den punkt där du vill ansluta stupröret, precis under gräsmattan (så att du kan komma åt att rensa ett eventuellt stopp i framtiden) kan du sätta en övergång 75/110 och göra anslutningen mot stupröret medd 110 mm. rör.
Skarven mellan plaströret och keramikröret kan du lägga betong runt, det är ingen katastrof om det inte är 100% vattentätt, huvudsaken är att det inte kommer in jord,sand, etc. i ledningen.
Lycka till.
Skarven mellan plaströret och keramikröret kan du lägga betong runt, det är ingen katastrof om det inte är 100% vattentätt, huvudsaken är att det inte kommer in jord,sand, etc. i ledningen.
Lycka till.
Muffar är det gott om. Jag skulle tveka med att minska diam på röret.
Tag lite fin betong och laga. Om du kan! Det behöver inte vara 100% tätt. Har du det behövet kan du lägga på lite plast som fäster mot betong. Plastic Padding?
Övergångsmuff köper du hos VVS handlaren.
Tag lite fin betong och laga. Om du kan! Det behöver inte vara 100% tätt. Har du det behövet kan du lägga på lite plast som fäster mot betong. Plastic Padding?
Övergångsmuff köper du hos VVS handlaren.