Vi dränerade om huset, på ena sidan gjorde en bergklack att vi fick anlägga en dräneringsbrunn med dränkbar pump, som pumpar till rör för resterande dränering. I samband med att vi senare byggde ut huset flyttades det runt lite med rör och slangar och nu senare märker jag att pumpen pumpar bort vatten, men stor del rinner tillbaka när den stannar. Så den jobbar om och om igen. Antagligen nån slang i marken som har fel lutning så det rinner tillbaka.
Går det att sätta nån slags backventil på slangen som går ut från brunnen? Se bifogad film (kommer snart).
Går det att sätta nån slags backventil på slangen som går ut från brunnen? Se bifogad film (kommer snart).
Normalt på dom länspumpar som säljs så är det en backventil i dom. I ditt fall så verkar det inte finnas. För att kunna sätta en, var som helst på slangn i brunnen, så måste alla delar som är mellan pump och utfall vara på frostfritt djup. Nu är det säkert så att din vunn är djup och slangen går ut en bit upp, är det då dålig nedförsbacke från brunnen och pumpen stannar, så blir det en hävert ner i brunnen och nivån kan öka mycket.BiFuel skrev:Vi dränerade om huset, på ena sidan gjorde en bergklack att vi fick anlägga en dräneringsbrunn med dränkbar pump, som pumpar till rör för resterande dränering. I samband med att vi senare byggde ut huset flyttades det runt lite med rör och slangar och nu senare märker jag att pumpen pumpar bort vatten, men stor del rinner tillbaka när den stannar. Så den jobbar om och om igen. Antagligen nån slang i marken som har fel lutning så det rinner tillbaka.
Ja, precis så verkar det funka. Pumpen sitter kanske 1,5 meter under marknivå, utloppsslangen ca 0,5 meter under mark.J jonaserik skrev:Normalt på dom länspumpar som säljs så är det en backventil i dom. I ditt fall så verkar det inte finnas. För att kunna sätta en, var som helst på slangn i brunnen, så måste alla delar som är mellan pump och utfall vara på frostfritt djup. Nu är det säkert så att din vunn är djup och slangen går ut en bit upp, är det då dålig nedförsbacke från brunnen och pumpen stannar, så blir det en hävert ner i brunnen och nivån kan öka mycket.
Vad rekommenderar du att jag ska göra? För som det är nu låter jag pumpen vara avstängd för att slippa höra gurglande i dräneringsbrunnarna var 20e sekund.
Du kan kapa slangen i brunnen på halva vägen och sätta dit en backventil, inga dyra grejer. Slangkopplingar köper du på billiga varuhuset ( blå klämmmutter ) med anslutning för den slang du har och backens invändiga gänga, bara dra till ordentlig med händerna
https://www.google.com/shopping/pro...övergångsnipplar&hl=sv&ei=cYsnZqKAIdq7wPAPk9G
och en backventil .
Tex en sådan
https://www.hornbach.se/p/backventi...c4Yo_qY6m8L3GtK9oaJ5dFP0YT1jUS8RoC85AQAvD_BwE
https://www.google.com/shopping/pro...övergångsnipplar&hl=sv&ei=cYsnZqKAIdq7wPAPk9G
och en backventil .
Tex en sådan
https://www.hornbach.se/p/backventi...c4Yo_qY6m8L3GtK9oaJ5dFP0YT1jUS8RoC85AQAvD_BwE
Produkter som diskuteras: "Slangkopplingar"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Det är det som kan vara problemet om inte allt ligger frostfritt. Det måste det göra, annars fryser slangen och inget vill pumpas ut. Hur lång är slangen ut och på vilket djup ligger den och hur mycket nedförsbake är det. Nivåskillnaden mellan pump och utfall, respektive nivå mellan slangens utgång och utfall, kn det gå att få till självfall från brunnen och bort tro , det ska bli som en hävert. Det viktiga för att inte slangen ska frysa är att det inte får vara en mage på den, en grop på slangen som vatten stannar i
PS ska ut i trädgården nu och svarar senare
PS ska ut i trädgården nu och svarar senare
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Trefas med nolla för spis - går det att se?
El -
Jag vill ersätta en äldre honeywell termostat som styr den elektriska centralvärmen till en smart termostat i stället, går det ?
Värme allmänt -
Går det att byta lager på tvättmaskinen?
Tvättstuga -
Går detta att laga? Ska jag anmäla till hantverkaren?
Fönster & Dörrar -
Går det att köra inkommande 230v enfas in i 32a handske.
El