Finns det något sätt att få igång en Flödesvakt som inte reagerar?
En ny kostar 4 kSEK 😬

Hur funkar dom ens?

• Flödesvakt installerad på ett rör i ett tekniskt utrymme med kringliggande ventiler och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är gjuten men den kanske gå att öppna ändå, får bli i morgon:) men det måste dock vara av annan typ än paddlar/impeller i denna då ingen kontakt finns med vattnet.

Nu funkade inte länken men ja lite vad som borde kanske funka så länge den tål temperaturen?

tttomten tttomten skrev:
Den är gjuten men den kanske gå att öppna ändå, får bli i morgon:) men det måste dock vara av annan typ än paddlar/impeller i denna då ingen kontakt finns med vattnet.

Nu funkade inte länken men ja lite vad som borde kanske funka så länge den tål temperaturen?
Nytt försök
https://www.google.com/search?q=flö...BFGDkyBggFEEUYPDIGCAYQRRg8MgYIBxBFGDzSAQg3OTU
Den vakt du har, är induktiv som känner strömvirvlarna i den, Hur många tampar är det på och inkopplade i andra änden. Den ska ge en kontakt mellan troligtvis 2 tampar. Öppna och se hur det är kopplat, kan vara att den ska få en spänning för att fungera. Samt har du ett koppingschema för din värmekälla, där du kan se lite vad som är vad.

tttomten tttomten skrev:

Den du har där är troligen med magnetisk svävkropp som påverkar ett tungelement dvs en elektrisk komponent som sluter/bryter ström beroende på om magneten är i närheten pga flödet som lyfter den. Dessa brytare är ganska känsliga för induktiva laster som ger gnistor över kontaktsträckan i dem. Du kan lossa hela vakten och kolla om innanmätet rör sig lätt men troligare är tungelementet det som felar.

Att den är monterad vertikalt är ett tecken på att den är av den typen och troligen av fabrikat Honeywell.

Inser nu att de jag tänker på är mer flödesmätare.

Om elektroniken går att öppna och man inte är rädd för att använda lödkolven så bör man kunna byta eventuellt tungelement.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för all input!!
Det låter inte om den när jag skakar den så kanske magneten fastnat?
2 trådar endast på flödesvakten, kopplade på kopplingsplint 3 och 4.

• Flödesvakt kopplad med två trådar, placerad vid kopplingsplint 3 och 4, text på enheten visar tillverkningsdetaljer.
    Skapa konto
  • Elritning för Thermia Biomatic 20 + D med anslutningar för diverse komponenter och kopplingsplintar, markerad med orangea streck.
    Skapa konto
Nästa prov då. kortslut 3 och 4 det är en slutning i den och då ska VP starta och du har var felet är. Som jag skrev tidigare, det går att ha vilken vakt som helst. Men kommer kanske inte att passa på plats utan att göra om en del. Den ska bara tala om att pumpen går och att ett flöde finns.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Tillverkaren är/var "Gentech International", från Skottland.

Patentet som hänvisas till säger följande:

Bild av en patentbeskrivning för ett flödesomkopplare med rörlig mojäng och magnetiska egenskaper, från "Gentech International".
Skapa konto

Mer information kan finnas här:

https://www.farnell.com/datasheets/36698.pdf

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Pumpen snurrar med kortsluten 3-4 så pump och schema är ok.

Blir till att leta alternativ för denna ger jag mig inte på mer, även om jag gör mycket så är det lite utanför min komfortzon att dissikera ingjuten elektronik.
Om någon är sugen på att försöka reparera vakten så skickar jag den gärna.

• En elektronisk komponent med inbäddad elektronik och synliga ledningar ligger på ett träbord, omgivet av svarta rivna bitar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.