12 836 läst · 45 svar
13k läst
45 svar
Går det att dra ny jordkabel till elbilsladdare i befintligt rör? EKKJ till N1XV
Ser fram emot att komma hem med en ny elbil inom en månad och vill förbereda för att ha klok laddning hemma. Har köpt en Easee laddbox för mässpris tidigare i år som jag tänker få installerad för att kunna ha möjlighet till både 11kW som nya bilen kan ladda med, men också eventuellt 22kW framåt
Idag har jag en stolpe på uppfarten för motorvärmare som är matat med vad som ser ut som EKKJ Jordkabel 3x2,5+2,5 mm2, ca 13mm omkrets. Två faser och två säkringar i motorvärmarboxen ute. Denna ligger i ett PEM rör med innerdiameter ca25mm som går ca 20 meter under mark.
Min förhoppning är att kunna dra ur den befintliga 50 år gamla kabeln och ersätta den med en N1XV-R (N2XY) Jordkabel 5G6, 17mm omkrets (som jag redan köpt).
Steg för steg tänkte jag:
1. Dra ur den befintliga kabeln med hjälp av massa kabelsmörj
2. å in ett smidigare dragsnöre (nylonlina)
3. Smörja med löjliga mängder kabelsmörj och sedan dra allt vad det går...
4. Få det installerat i båda ändar (förstår att det krävs auktorisation också för att dra själva kabeln men behöver planera/förbereda/förenkla jobbet)
Frågan är, finns det någon chans att detta kommer lyckas? Om det kan gå, vad är bästa tillvägagångssättet?
Idag har jag en stolpe på uppfarten för motorvärmare som är matat med vad som ser ut som EKKJ Jordkabel 3x2,5+2,5 mm2, ca 13mm omkrets. Två faser och två säkringar i motorvärmarboxen ute. Denna ligger i ett PEM rör med innerdiameter ca25mm som går ca 20 meter under mark.
Min förhoppning är att kunna dra ur den befintliga 50 år gamla kabeln och ersätta den med en N1XV-R (N2XY) Jordkabel 5G6, 17mm omkrets (som jag redan köpt).
Steg för steg tänkte jag:
1. Dra ur den befintliga kabeln med hjälp av massa kabelsmörj
2. å in ett smidigare dragsnöre (nylonlina)
3. Smörja med löjliga mängder kabelsmörj och sedan dra allt vad det går...
4. Få det installerat i båda ändar (förstår att det krävs auktorisation också för att dra själva kabeln men behöver planera/förbereda/förenkla jobbet)
Frågan är, finns det någon chans att detta kommer lyckas? Om det kan gå, vad är bästa tillvägagångssättet?
Det blir förstås lite svårt, har två meter "fritt" i ena ändan som jag tänkte smörja in och sedan eventuellt fylla på med smörj i andra ändan och blåsa på med tryckluft och se om det går att få in en bit iallafall...
När jag har bytt ut kablar i markrör (förvisso tunnare kablar i en 40mm gulslang) så har jag kopplat ihop kablarna genom att tvinna ihop några avskalade ledare. Efter tvinningen har jag klämt ihop den kopplingen och lindat eltejp runt alltihopa, så att själva ihopkopplingen blivit tunnare än kablarna. Det har alltid lyckats bra, även utan smörjmedel.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Inga problem att blåsa in smörja med tryckluft, det har jag testat. Däremot hjälpte det iallafall inte mig om befintlig kabel sitter fast, antagligen för att smörjan inte hamnar där den behövs.A adamavail skrev:
Annars tror jag inte det där blir ett problem om det är raksträcka. Använd befintlig kabel som dragsnöre som @lnilsson föreslår, och ha någon som skjuter på i andra änden.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Glid kan säkerligen behövas på den du ska dra i. Men det bygger på att du som ovanstånde skrev att den befintliga inte sitter fast
Polestar 2, kommer när som helst nu (har jag trott i typ 2 månader iofs).A Alexn72 skrev:
Tror den har 11kW ombordladdare och hoppas det blir fler bilar med eldrift framåt, om det går med 22kW kan det vara värt att öka ingående 25A i servisen. Vet dock inte om mina 6mm kabelarea räcker då.
Med 11kw laddar du in ca 5mil i timmen.
Så jag skulle säga att det hänger lite på hur ditt körmönster ser ut om det är vettigt att ha så kraftig laddning.
Har du behov att köra säg 40mil och sen parkera hemma och ladda upp fullt för att kunna köra 40mil till inom 8h. Isåfall är du helt rätt på det.
Mitt körmönster så står min bil minst 10h varje natt ändå.
Har du nån bild på hur ditt gula kabel rör är dragit om det ser vettigt ut att dra in nya kablar
Så jag skulle säga att det hänger lite på hur ditt körmönster ser ut om det är vettigt att ha så kraftig laddning.
Har du behov att köra säg 40mil och sen parkera hemma och ladda upp fullt för att kunna köra 40mil till inom 8h. Isåfall är du helt rätt på det.
Mitt körmönster så står min bil minst 10h varje natt ändå.
Har du nån bild på hur ditt gula kabel rör är dragit om det ser vettigt ut att dra in nya kablar
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Nu diskuterar vi inte laddning. Alla är olika i sina mönster. En del vill kanske ladda fullt andra inte. Att berätta att man inte behöver ladda fullt är inte direkt hjälpsamt.A Alexn72 skrev:Med 11kw laddar du in ca 5mil i timmen.
Så jag skulle säga att det hänger lite på hur ditt körmönster ser ut om det är vettigt att ha så kraftig laddning.
Har du behov att köra säg 40mil och sen parkera hemma och ladda upp fullt för att kunna köra 40mil till inom 8h. Isåfall är du helt rätt på det.
Mitt körmönster så står min bil minst 10h varje natt ändå.
Har du nån bild på hur ditt gula kabel rör är dragit om det ser vettigt ut att dra in nya kablar
Vad du missar är en klassiker. Det är att om man nu väljer att dra ny kabel. Vilket jag förstår så är det smart att tänka på framtiden. Då behöver man inte göra om arbetet. Jag förstår fullständigt valet av kabel. Jag skulle gjort likadant. Jag vill nämligen ha möjligheten att ladda lite snabbare ibland. Det handlar om anpassningar efter framtiden. Ingen vet hur laddarna kommer se ut om några år. Inte heller ens körmönster.
De uppgivna ledningsomkretserna är orimligt små. Kan det vara då att det diffar en faktor pi?