1 644 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
går det att använda väggisolering till innertak i garage?
Hej.
Jag fick med några extra balar väggisolering vid husköpet.
Väggisloering är gjord för att sitta med cc600 mellan 90 reglar.
Innertaket har takstolar med cc1200.
Garaget är på 44kvm.
Går det att använda dessa balar till isolering i innertaket?
Eller blir det för många skarvar i isoleringen jämfört med skivor som är anpassade till cc1200?
Garaget kommer att värmas upp av el-element för att hålla plus grader under vintern.
//Kristoffer
Jag fick med några extra balar väggisolering vid husköpet.
Väggisloering är gjord för att sitta med cc600 mellan 90 reglar.
Innertaket har takstolar med cc1200.
Garaget är på 44kvm.
Går det att använda dessa balar till isolering i innertaket?
Eller blir det för många skarvar i isoleringen jämfört med skivor som är anpassade till cc1200?
Garaget kommer att värmas upp av el-element för att hålla plus grader under vintern.
//Kristoffer
Hej
Självklart kan du använda den isoleringen. Fler skarvar? Pratar vi "vanliga" mineralullsskivor har jag då aldrig sett någon som har varit bredare än den du använder till CC 600 (565 mm breda eller nåt sånt). Skarvarna blir inget problem, men har du tänkt att lägga flera lager har du ju möjligheten att korslägga skivorna (längden på skivorna passar CC 1200 och bredden CC 600). Mig veterligen skiljs det inte på vägg - och takisolering med undantag för att viss isolering har ett färdigt vindskydd i form av papp på en sida som kan vara ett pluss på en uteluftsventilerad kallvind. Dock ser jag den typen sällan i bygghandeln numera.
Personligen hade jag lagt mer än 95 mm i taket men det kanske är din tanke också.
Självklart kan du använda den isoleringen. Fler skarvar? Pratar vi "vanliga" mineralullsskivor har jag då aldrig sett någon som har varit bredare än den du använder till CC 600 (565 mm breda eller nåt sånt). Skarvarna blir inget problem, men har du tänkt att lägga flera lager har du ju möjligheten att korslägga skivorna (längden på skivorna passar CC 1200 och bredden CC 600). Mig veterligen skiljs det inte på vägg - och takisolering med undantag för att viss isolering har ett färdigt vindskydd i form av papp på en sida som kan vara ett pluss på en uteluftsventilerad kallvind. Dock ser jag den typen sällan i bygghandeln numera.
Personligen hade jag lagt mer än 95 mm i taket men det kanske är din tanke också.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Men vad är längden på skivorna, är de inte 116 nånting? Kanske passar på "tvären".
Väggisolering är hårdare för att inte sjunka ihop. Tak är fluffigare.
tak isoleringen har lite bättre isoleregenskaper men jag skulle utan att blinka använda vägg om den är gratis.
Protte
Väggisolering är hårdare för att inte sjunka ihop. Tak är fluffigare.
tak isoleringen har lite bättre isoleregenskaper men jag skulle utan att blinka använda vägg om den är gratis.
Protte
Liknande trådar
-
Går det att minska karmen
Fönster & Dörrar -
Går det att kapa en slang innifrån nere i djupbrunn?
Vatten & Avlopp -
Går det att lösa på snyggt sätt?
Badrum -
Går det att punktslipa och lacka om nylackat furugolv?
Golv -
Är det värt att bygga garage vid sidan om totalentreprenad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.