Mitt räcke på balkongen har försummats och fuskmålningen som gjordes innan vi flyttade in (för sju år sedan) har gjort sitt.

Min fråga till forumet är om det är värt att tvätta, skrapa och måla. Det är trärent som fått väder och vind på sig, gör det något?

Balkongräcke med flagande vit målning och synligt väderpåverkat träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är ingen fara! Ser inte ut som att det är någon röta. Skrapa rent, kolla att det inte är gör fuktigt, grundmåla och använd lämplig färg. Aluminiun (?) listen kommer du långt med enbart målartvätt, men kan även den målas med avsedd färg.

• Gilla
magda136
  • Laddar…
Nu är jobbet startat! Ingen röta. Mycket flagor. Trött imorron... :) Aluminiumstege lutad mot husfasad där färg flagar av men ingen röta syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fint! Grundmåla det trärena och ge därefter ett nytt lager färg så ska du se att det blir super!

• Gilla
magda136
  • Laddar…
Skrapa och slipa, som du redan har påbörjat. Är träet mjukt någonstans då behöver det bytas ut. Det märker du om du sjunker in med skrapan eller kniven. Annars gör du som tidigare nämnts, grundmåla och täckmåla därefter.

Eftersom det är rejäl påväxt av mögel och alger samt att färgen inte lossnar så jag harfastnat i tvättsvängen just nu. Tack alla goda tillrop :)

Tvätta rent med något fasadtvättningsmedel eller Yes diskmedel. Väldigt effektivt tycker jag. Färgen som sitter fast behöver du inte skrapa bort. Det räcker med att den färgen som släpper när du skrapar avlägsnas.:)

Vi kör med fasadtvätt, det funkar bra. Jag börjar få kläm på skraptrycket nu så jag fort bort nödvändig gammal färg (men inte allt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.