Hej! Bygger en hallmöbel hemma, en av mina första snickeriprojekt , men behöver eran hjälp för hur jag ska få till det med gångjärn och luckor.
Så själva luckan ska sitta så den är i liv med de vertikala bitarna. Svårt att förklara men ni kanske förstår, vill inte att luckan ligger utanpå utan ska in i hålet. Se bifogade bilder. Vilka gångjärn är det jag ska ha? Tänkte något i stil med klassisk kökslucka
nästa fråga är hur pass stora luckorna skall göras. Hur mkt mindre än själva hålet skall de vara, är det typ någon mm bara?
Tacksam för svar
Så själva luckan ska sitta så den är i liv med de vertikala bitarna. Svårt att förklara men ni kanske förstår, vill inte att luckan ligger utanpå utan ska in i hålet. Se bifogade bilder. Vilka gångjärn är det jag ska ha? Tänkte något i stil med klassisk kökslucka
nästa fråga är hur pass stora luckorna skall göras. Hur mkt mindre än själva hålet skall de vara, är det typ någon mm bara?
Tacksam för svar
Finns gångjärn för infällda luckor.B Blomsterbladh skrev:Hej! Bygger en hallmöbel hemma, en av mina första snickeriprojekt , men behöver eran hjälp för hur jag ska få till det med gångjärn och luckor.
Tacksam för svar
Skulle dock rekommendera att du bygger utdragbara lådor på skena istället. Så slipper du lägga dig platt på golvet för att se vad som finns där under
Utdragsskenor är nog definitivt en bättre lösning om det inte är tänkt som tex skoförvaring.T Tompafix skrev:
Vad det gäller passningen skulle jag prova med en bit skiva och se efter hur stort gap som är snyggt alternativ låta luckan eller fronten på lådan sticka ut över glipan så det inte syns.
Tack för hjälpen, blev gångjärn från Hornbach och fick till slut ihop det
Tack! Vad roligt att du också går i samma tankar!Morten Ness skrev:
Jag byggde först en stomme med reglar som jag sedan klädde in i mdf. Större delen av mdf-bitarna fick jag utsågade på Hornbach. Var noga med att dubbelkolla så att de är rätt sågade fick någon bit som inte stämde.. Sen använde jag mig av en pocket Hole jigg för skruva ihop själva ”lådan” för att kunna få en relativt dold infästning. Även luckorna är i mdf med en dekorlist som är på limmad. Sen spackla, slipa,grunda,slipa, måla, spackla jaa du fattar .. det pilliga var sedan att få till gångjärnen, så de hamnade rätt på luckan, fanns dock en beskrivning/mall som underlättade
bifogar en bild på delarna innan de skruvades ihop.
Stort tack för snabbt svar och beskrivning!B Blomsterbladh skrev:Tack! Vad roligt att du också går i samma tankar!
Jag byggde först en stomme med reglar som jag sedan klädde in i mdf. Större delen av mdf-bitarna fick jag utsågade på Hornbach. Var noga med att dubbelkolla så att de är rätt sågade fick någon bit som inte stämde.. Sen använde jag mig av en pocket Hole jigg för skruva ihop själva ”lådan” för att kunna få en relativt dold infästning. Även luckorna är i mdf med en dekorlist som är på limmad. Sen spackla, slipa,grunda,slipa, måla, spackla jaa du fattar .. det pilliga var sedan att få till gångjärnen, så de hamnade rätt på luckan, fanns dock en beskrivning/mall som underlättade
bifogar en bild på delarna innan de skruvades ihop.