Hej!

Nu håller jag på att planera mitt kök och jag är sugen på ett gammeldags skafferi som håller låg temperatur på vintern för att snåla på kylskåpsström och för att det är coolt.

Just nu har jag inget köksgolv alls utan bara hål rätt ner i krypgrunden eftersom jag ska dra nytt vatten och el. Min fundering är om man kan utnyttja kylan i krypgrunden för att hålla en låg temperatur i skafferiet. Om man inte isolerar golvet i det hörnet skafferiet ska vara och sedan platsbygger skafferiet så borde det väl bli kallt. Men det jag funderar på är lukt och möggel och sådant.

Ett annat alternativ kanske kunde vara att utnyttja kylan från luft-luftvärmepumpen som sitter på väggen precis utanför där jag tänkt ha skafferiet, men hur gör man det?

Det kommer tyvärr inte att vara möjligt att bygga skafferiet i ett norrhörn, det blir sydöst desvärre, men det är bara där jag har plats.

Vad mer ska man tänka på?

Ingen som har några bra tips och vad man bör tänka på? Kanske skulle kunna be om att få denna flyttad till byggnadsvård i så fall?

Kylan från luft-luftvärmepumpen funkar inget bra. På sommaren när skafferiet behöver kylas värmer du inte huset med värmepumpen.

Kan du inte bygga ett skafferi i krypgrunden?
Har du ståhöjd där är väl allt ok.

Annars kan du väl snickra till en motoriserad lösning som poppar upp ur golvet lite snyggt :)

/ Marta

Haha, jag fick vibbar från någon James Bond 70-talsfilm med ett hemligt skafferi som kommer upp ur golvet om man trycker på en hemlig knapp bakom en tavla.

Nej det är tyvärr inte så djup krypgrund och jag behöver ett vanligt stort skåp till skafferi i vilket fall.

Synd med frånluften till luftvärmepumpen men det är ju helt sant, det går nog inte så bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.