Tänkte byta ut proppskåpet uppe på en vind. Gammalt hus från början 1900-talet. Det är en sommarstuga. Det är där elen kommer in från stolpen. Har ett riktigt proppskåpet ute på stolpen där elbolaget har sin mätare. Nu ska vi koppla på strömmen till nya friggeboden och strömmen i huset. Kommer att finnas nya små proppskåp i friggan och i huset. Vill inte hålla på att kliva över all ved i vedboden för att sätta på elen eller för att byta proppar. Håller på att byta ut all el i stora huset. Kan man sätta en fördelningsdosa av strömmen till bägge ställena? Grannens hus brann ner av att det blev överslag i hennes proppskåpet. De som är bilden som jag vill ha bort.
Redigerat:
Gammal mätarplats med huvusäkringar, hur är det anslutet på utsidan, går det en ny kabeln frän nya mätarskåpet upp på fasaden. Sen går det ner till kanske en central, sitter nu en cenral med 4 proppar som går ner. Det blir att dra om allt och sätta en central nere, som matas av inkommande från ditt mätarskåp. Ett jobb för en elektriker. Inget ovanligt med sommarstugor som är gammla och hade luftledning in. Kanske finns kvar, men ingen info om det.
Det är luftburen el.1 bilden är där inkommande elen kommer in. Bilderna 2 och 3 är den gamla proppskåpet som satt på stolpen och som brann. Nu sitter det ett liknande elskåp där.J jonaserik skrev:Gammal mätarplats med huvusäkringar, hur är det anslutet på utsidan, går det en ny kabeln frän nya mätarskåpet upp på fasaden. Sen går det ner till kanske en central, sitter nu en cenral med 4 proppar som går ner. Det blir att dra om allt och sätta en central nere, som matas av inkommande från ditt mätarskåp. Ett jobb för en elektriker. Inget ovanligt med sommarstugor som är gammla och hade luftledning in. Kanske finns kvar, men ingen info om det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 504 inlägg
Om jag förstår dig rätt vill du ersätta din gamla elcentral och mätarplatta på bild 1 med en kopplingsdosa för matning av två centraler på annat håll? Svar ja, om det är lämpligt. Du blir utan de två gruppledningar man ser går nedåt i bild.S Skatan65 skrev:
Är det ett möjligt alternativ att skippa luftledningen och dra ledningar direkt från mätarskåpet istället? Det vore bättre.
Luftledningen blir inte jag av med. De 2 vita kablarna är de som går ner i huset. Ska förklara lite bättre.Bo.Siltberg skrev:Om jag förstår dig rätt vill du ersätta din gamla elcentral och mätarplatta på bild 1 med en kopplingsdosa för matning av två centraler på annat håll? Svar ja, om det är lämpligt. Du blir utan de två gruppledningar man ser går nedåt i bild.
Är det ett möjligt alternativ att skippa luftledningen och dra ledningar direkt från mätarskåpet istället? Det vore bättre.
Nytt proppskåp på stolpe ute där elbolaget har sin mätare + där det sitter proppskåp med vippströmbrytare in till mig. Sen vidare via luftburen ledning ner till huset. Elen går in i den svarta och sen till den gråa. Vita ledningarna ner i huset. Nu ska det kopplas en ledning från friggan och en ledning nerifrån huset (det där sitter uppe på vinden i huset) På bägge ställen kommer vi att sätta ett litet proppskåp. Så när pojken är där kan han slå på strömmen i friggan och när jag är där så slår jag på i huset. Därför undrar jag om man kan sätta en dosa så att inkommande elen kopplas ihop med friggan och huset. För vill ju få bort propparna. Vill inte hålla på att klättra över vedhögen när jag ska upp vinden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 504 inlägg
Jag vet ingenting om dina vedhögar. Det är lite svårt att hitta vad som är relevant här. Jag ser inte om jag missuppfattade något i mitt första svar.
De två vita kablar som idag går nedåt ska alltså kopplas bort? Det är en förutsättning för att kunna sätta en dosa utan säkringar i.
Sedan ska du dra nya kablar till denna dosa? Då är det ok så länge som arean på dessa kablar är tillräcklig för att kunna ligga under den säkring som sitter uppströms, antagligen i mätarskåpet.
De två vita kablar som idag går nedåt ska alltså kopplas bort? Det är en förutsättning för att kunna sätta en dosa utan säkringar i.
Sedan ska du dra nya kablar till denna dosa? Då är det ok så länge som arean på dessa kablar är tillräcklig för att kunna ligga under den säkring som sitter uppströms, antagligen i mätarskåpet.
Ok! Då ska jag kolla kablarna och säkringen så att de passar ihop. Tack för svaret!Bo.Siltberg skrev:Jag vet ingenting om dina vedhögar. Det är lite svårt att hitta vad som är relevant här. Jag ser inte om jag missuppfattade något i mitt första svar.
Japp, och då ska detta göras:S Skatan65 skrev:
1. Ta bort den gamla svarta mätartavlan och den lilla gruppcentralen med 4 säkringar.
2. Koppla in inkommande matning till en bra fördelningsdosa, t.ex. Spelsberg a-box 100-10
3. Riv de befintliga vita kablarna som går ner i huset.
4. Dra nya kablar, troligtvis räcker 5g6mm2 eller 5g10, till de två ställena där du vill ha nya elcentraler.
5.Sätt ihop och installera nya centraler där.
edit:
Glöm inte att då gäller 100% av alla dagens regler efter denna operation.
Dvs JFB som skyddar allt, inga ojordade uttag.
Redigerat:
Jag själv skulle även passa på och fundera på att inte ta in elen uppe vid taknock som idag.
Utan överväga nedervåningen. Egentligen försöka skissa på en plan för framtiden, elen kanske borde först landa på en garagevägg eller något sådant.
Med framtiden får man inse att man även bör ha tankar om elbilsladdning, kanske solceller osv.
Utan överväga nedervåningen. Egentligen försöka skissa på en plan för framtiden, elen kanske borde först landa på en garagevägg eller något sådant.
Med framtiden får man inse att man även bör ha tankar om elbilsladdning, kanske solceller osv.
Var i Sverige finns detta? Jag är intresserad av den central som har fyra porslinssäkringar.
https://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=152805&inriktning=&typ=S Steffo1980 skrev:
https://www.ahlsell.se/products/el/...23-kapslat-materiel/lattmetallkapslat/2392623
https://www.onninen.se/garo-gangsakringslada-slu-25a-4x1fas-lattmetall/p/CKQ970
Det är bara att beställa
Redigerat:
Bara så att du vet så är det du själv som äger ledningarna mellan mätarskåpet och husen, så det finns inget yttre hinder mot att flytta/gräva ner dem.S Skatan65 skrev:
Vår sista inomgårds luftledning avvecklade sig naturligt i en storm härom året. Som tur är hade vi redan förberett med ett markrör, så vi var igång ganska snabbt igen. Men skönt att bli av med stolparna och ledningen.