Hej,

Köpte hus för 3år sedan. Finns ett plank på prickad mark, 180cm högt och kanske 25% genomskinlighet som jag skulle uppskatta är 20-30 år gammalt. Det finns enligt kommunen inget bygglov för detta plank.

Jag har förstått att inget vite eller skyldighet att riva bör kunna utgå om det är mer än 10 år sedan det uppfördes.

Vem har bevisbördan på att det är äldre än 10 år? Jag köpte ju huset nyligen och vet ju inte exakt även om det för mig är uppenbart mycket äldre än 10år.

Hur har frågan kommit upp? Har kommunen fått in en anmälan och utreder ärendet?

Preskriptionstiden för en olovligt uppförd åtgärd (=svartbygge) är tio år. Upp till fem år kan kommunen ta ut en sanktionsavgift för överträdelsen. Därefter har kommunen inte rätt att ingripa. Åtgärden blir däremot inte laglig bara för att tio år har passerat och kan ställa till hinder vid framtida bygglovsprövningar.

Det är byggnadsnämnden som ska bevisa att åtgärden är mindre än tio år.

Kommunen/Lantmäteriet har bra kart och fotomaterial att där man kan stega sig tillbaka i tiden och se förändringar på fastigheten. Titta på ”Min fastighet” på Lantmäteriets hemsida.

• Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hur har frågan kommit upp?
Frågan har kommit upp ja.

M MetteKson skrev:
Kommunen/Lantmäteriet har bra kart och fotomaterial att där man kan stega sig tillbaka i tiden och se förändringar på fastigheten. Titta på ”Min fastighet” på Lantmäteriets hemsida.
Ok, men det låter ju ändå ok att det ligger på byggnadsnämnden. Är ganska tydligt att det är >20 år gammalt så då känner jag mig trygg.

Kollade på lantmäteriet men hittar inga bilder alls utan mer gamla dokument och någon karta. Letar jag på fel ställe kanske?

Jag tror du letade på fel ställe. Jag jämför med mitt område med gamla och nya hus. För ett nybygge var grannsidans tomtgräns bebyggd med anskrämliga plank och uthus. Hade tidigare gränsat till ödetomt men enligt bilder konstaterades att de var mer än 20 år gamla. Nybygget fick ta hänsyn till detta och dessutom plantera stora buskage.

M MetteKson skrev:
Kolla om du kan hitta något här. Börja under fliken ”komma igång”
Tack för tipset! Skall leta lite i helgen. :)

Sen kan man ju undra både om det var krav på eller hur vanligt det var att man sökte bygglov för plank på 80-talet.

harry73
Sedan är google Street iets och Google earth en bra källa.
Om du använder Google earth (inte googlemaps) kan man också bläddra tillbaka i tiden

M MetteKson skrev:
Vet du om detta står beskrivet någonstans? Skall skriva ett svar till kommunen nu och det skulle vara bra att läsa på lite innan. :)

Spontant tänkte jag framhålla att detta plank gissningsvis har varit där 20-35år medans vi endast varit ägare ett par år. Planket utgör också bara en liten del av fastighetens totala gräns.

Något annat man borde påtala för kommunen? Tack för alla tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.