Huset från 1865 ska strax få ytterfasad målad med linoljefärg från Engwall och Claesson som kommer att spädas med balsamterpentin.
Då huset ör gammalt med självdrag är det ju direkt inte helt tätt, men tänker att det utomhus samtidigt är helt ”ventilerat”.

Har någon erfarenhet av ifall det luktar mycket inomhus när ytterfasaden målas och / eller om det smiter in hälsovådliga ”ångor”.
Undrar pga småbarn i huset.

Någon som vet hur snabbt de skadliga ämnena avdunstar vid spädning med lösningsmedel?
 
L LarryM skrev:
Huset från 1865 ska strax få ytterfasad målad med linoljefärg från Engwall och Claesson som kommer att spädas med balsamterpentin.
Då huset ör gammalt med självdrag är det ju direkt inte helt tätt, men tänker att det utomhus samtidigt är helt ”ventilerat”.

Har någon erfarenhet av ifall det luktar mycket inomhus när ytterfasaden målas och / eller om det smiter in hälsovådliga ”ångor”.
Undrar pga småbarn i huset.

Någon som vet hur snabbt de skadliga ämnena avdunstar vid spädning med lösningsmedel?
Jag oljade en ganska otät ytterdörr med rå linolja/balsamterpentin. Det luktade ganska mycket och som jag minns det tog det någon vecka eller mer innan lukten var borta. Det fallet är ju dock speciellt då det är tunn faner på dörren och nog därför möjligen inte kunde absorbera så mycket (?) Dörren är också troligen främsta tillluften till källaren, som har aktiv frånluft i form av fläkt i tvättstuga.
Men, det gjorde ändå att jag när jag skulle olja och måla fasaden, valde att helt hoppa över spädning med balsamterpentin. Olika tillverkare har ju dock olika rekommendationer. Jag använde Gysinges färg och tillvägagångssätt.där jag oljade med värmd kokt linolja. Sedan outspädd grundfärg som jag strök väldigt tunt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.