Så...
Where to begin...

Vi har bott i vårt hus i snart tre år och hunnit med/haft råd med att fixa en del stora projekt utvändigt (ny puts, takavvattning, trädgård, etc) och lite smått och gott invändigt.
Eftersom vi bara är två personer för närvarande så har vi klarat oss rätt bra på de ~135kvm som bottenvåningen innebär.
Vi har dock hela tiden haft ovanvåningen hängande över oss. Dels eftersom "den bara finns där, då borde den användas" och dels eftersom det anmärktes på att det saknades luftspalt mellan isolering och råspont på den gamla delen. Huset har även blivit tillbyggt, men där var det bara "luftspalt", d.v.s isolering saknades helt. Ett visst kalldrag har infunnit sig under vintermånaderna trots halvdana försök till att stänga av den delen! ;)

Nåväl. Förra helgen hade vi container hemma samt en massa bekanta som hjälpte till med rivningen. Eftersom vi har tänkt att öppna upp så mycket det går upp mot nock och ut på sidorna så gick vi bara loss och rev det invändiga "skelettet".
Det var då vi hittade lite knasigheter...

Bland annat:

IMG_8551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frisk takstol (anno sekelskiftet eller så)

IMG_8554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...inte fullt så frisk takstol! ;) Ventilationen som syns i bild ventilerar för övrigt, tja, innertaket. Den borde anslutits till en ventil längst in i hörnet på toaletten - ovanför varmvattenberedaren.

IMG_8539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...Strax innanför spotten på denna bild.

IMG_8540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Istället får denna lilla elfläkt kämpa för livet för att bli av med fukten då vi båda duschar på morgonen.

IMG_8555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför toaletten så har valda delar av det gamla vindsgolvet ersatts med, ehrm, gipsskivor. Otippat! Svärfar snavade för övrigt till, varför den ena skivan på bilden är knäckt. Inte långt ifrån att det blev ofrivilligt besök i badrummet!

IMG_8556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På det stora hela så är väl inte det ursprungliga golvet särskilt, tja, helt.


Men nu till det riktigt annorlunda sakerna.


IMG_8562.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alright. Här har alltså någon valt att ta upp ett hål i både råspont och takpapp. Tillsynes utan anledning, men en sådan har säkert funnits vid tillfälle.

IMG_8563.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädorna runt om "hålet" mår sisådär. Och ja, det är takplåten som syns genom hålet.

IMG_8560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi visste att det fanns en murstock som skulle ta slut strax innan taket. Detta eftersom vi trots allt inte missat att det inte fanns någon skorsten som stack upp på andra sidan taket.
Lite otippat var det däremot att man valt att lägga plåttaket (som knappast är ursprungligt, vilket murstocken är) utan att ersätta hålet som skorstenen gjort i råsponten och takpappen.
Vårt hus står rätt utsatt när det gäller väder och vind (framför allt vind egentligen - satan vad det blåser på Skånska slätten), och att det "tryckts" in vatten runtomkring nockplåten syns tydligt på omgärdande trä.


Nu kommer det väldigt lösa/allmänna frågor...
Framför allt "lösningen" kring före detta skorsten gör att man förmodligen måste göra något med råsponten/takpappen. Detta bör innebära att man måste ta av takplåten(?).
Huruvida är detta att klassa som ett dolt fel? Vår plan var egentligen bara att fixa till korrekt luftspalt mot tak och sedan isolera/inreda ovanvåningen.
Nu ser det ut som att det blir ett ordentligt takarbete utöver detta!
Missförstå mig rätt, vi har ett svart plåttak lagt kring 1990 som börjat flagna rejält på den sidan som får ta emot solstrålar under dagen, så nog var det tänkt att bytas vid tillfälle. Men vi hade gärna gjort det på egna villkor och inte för att vi var tvungna att ordna till tidigare ägares halvlösningar...
 
På din bild ser man ju att det inte är någon råspont har ni rivit bort något eller har man jämt kunnat se det? Har man jämt kunnat se det som man gör på bilden nu är det absolut inte dolt fel och även om det varit inbyggt eller dolt så man inte kunde se det så visste ni ju om att skorstenen var nertagen och borde då undersökt de närmre.
 
My bad...
Smått osammanhängande skrivet!

Det var rejält inbyggt innan vi började med rivningen!
Absolut, vi visste att murstocken fanns, och att denna "kapats" på insidan.
Hade nog bara svårt att föreställa mig att detta var lösningen man skulle använt sig av. Har inte full koll på när i tid allting gjordes, men taket lades som sagt runt nittio - oavsett om skorstenen plockades ner innan eller i samband med detta så borde man sett till att fixa till det.
I vilket fall som helst så var det så pass inbyggt att det inte fanns någon chans att få se vad som var gjort före det att ovanvåningens innerväggar och tak åkte i containern.
 
Fuktskadorna på råspont och fläckarna på takstolarna härrör sig med största sannolikhet från tiden då skorstenen gick upp och igenom taket. Så ser det ut på många gamla hus kring skorstenen eftersom det är ett känsligt ställe och också ett ställe där risk för vatten letar sig in eftersom underbeslag (om sådant fanns), takbeläggning och skorstensbeslaget skall täta för vind och vatten.
Jag tror inte att detta kommer sig av att det idag är otätt utan är från ett gammalt läckage. Om takstolen inte är rutten eller angripen av annat så finns det väl ingen större anledning till oro för detta. Den dagen ni skall byta tak kan ni fylla igen de olika hålen i råsponten utifrån.
Sen vilken ordning man gör saker är upp till en själv. Personligen ser jag alltid till att yttre skalet är tätt och klart före jag gör större saker invändigt..

Du har däremot mer problem med din skadade takstol som måste åtgärdas. Ta reda på varför den ser ut som den gör och ett byte eller förstärkning måste naturligtvis göras.
 
Ja, det är fullt möjligt att det är gamla skador. Kanske till och troligt eftersom det så klart finns större möjlighet för vattnet att komma in om det är något som faktiskt sticker upp genom yttertaket.
Det har varit en del regn (dock, av förklarliga skäl, inga riktiga höststormar) sen vi rev. Givetvis har jag då varit uppe på vinden för att kolla om det syntes något konstigt, men allting kändes tämligen... Torrt...

Min oro är väl att vi fixar insidan, d.v.s. isolerar och inreder för att sedan märka att - hoppsan - det var. Visst inte så tätt som vi trodde!
Då är ju mycket av det jobbet ogjort och man måste göra om detta plus att man då måste fixa takbeklädnaden!
Känns någonstans säkrare/smidigare att ta itu med utsidan (inkl. spont) när det väl är helt rent på insidan.

Har hur som helst haft hemma en takläggare i morse...
Enligt honom så finns det delar av råsponten som borde bytas ut. Antingen kan man då "lappa och laga" eller passa på att byta ut allt.
Jag har frågat efter offert på att byta ut all gammal råspont (tillbyggnaden behålls) samt att man klär det med betongpannor. Enligt honom inga problem att lägga betong på befintliga takstolar (bortsett från den som det finns bild på, som behöver bytas ut).
 
Du borde absolut göra taket först med tanke på hur det ser ut inte roligt att behöva göra insidan två gånger.
 
Visst är det så!
Insidan tror jag sedan att vi ser till att fixa själva framåt hösten.
 
Hrm, hantverkare...
Hade stämt träff med en som skulle komma förbi i morse.
Passade bra eftersom jag ändå skulle vara ledig.

När jag tycker att det dröjer så slår jag en signal och får ett:
"Jag har inte glömt bort dig. Kan inte komma idag, har fått justera om hela veckan".

Fine. Saker kan absolut strula, men det rimliga är väl i sånt fall att JAG får ett telefonsamtal.

Nåja. Han får en ny chans i nästa vecka.
 
Heh, din hantverkare kanske hade gett någon en sån där tokdyr offert, som han inte räknat med att få, men OM han mot förmodan fick den så tjänar han rejält med pengar. Och så tackade kunden ja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.