Hej!
Vi har en idé om att bygga veranda på vårt Torp nästa sommar.
Inför att skogen intill ska kalhuggas i vinter var vi ute och hämtade hem alla hela tegelpannor och lade in i jordkällaren.
Finns det nån kunnig här på forumet som har nån aning om hur gammalt teglet kan vara eller vad det är för fabrikat?
Torpet är från mitten av 1800-talet och ligger mellan Falköping och Ulricehamn.
Vi har en idé om att bygga veranda på vårt Torp nästa sommar.
Inför att skogen intill ska kalhuggas i vinter var vi ute och hämtade hem alla hela tegelpannor och lade in i jordkällaren.
Finns det nån kunnig här på forumet som har nån aning om hur gammalt teglet kan vara eller vad det är för fabrikat?
Torpet är från mitten av 1800-talet och ligger mellan Falköping och Ulricehamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det gammalt och handslaget finns det många alternativ då det fanns många tegelbruk ute i bygden fram till början av 1900-talet.
Släktforskar och en del av min släkt var tegelslagare/mästare och drev olika tegelbruk från 1825-1930. där jag här uppe i Småland kan hitta 5-10 st med en radie av 50 km. Så är det handslaget kan det nog finnas många alternativ.
Men det ser ut att vara dubbelkupigt, det jag hittat i våra trakter av handslaget har varit enkelkupigt.
Släktforskar och en del av min släkt var tegelslagare/mästare och drev olika tegelbruk från 1825-1930. där jag här uppe i Småland kan hitta 5-10 st med en radie av 50 km. Så är det handslaget kan det nog finnas många alternativ.
Men det ser ut att vara dubbelkupigt, det jag hittat i våra trakter av handslaget har varit enkelkupigt.
Teglet är nästan plattA AndersS skrev:Är det gammalt och handslaget finns det många alternativ då det fanns många tegelbruk ute i bygden fram till början av 1900-talet.
Kan knappast kallas varken en- eller tvåkupigt
Har tyvärr ingen jättebra bild i telefonen och sitter i bilen nu
Teglet syns bäst i profil om du kollar traven ovanpå de stående pannorna på första bilden
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vittinge ligger i Uppland så det är nog väldigt osannolikt. Trots att jag är född och uppvuxen i Västergötland vet jag på rak arm bara ett tegelbruk, i Vänersborg. När jag Googlar får jag fram Annefors Bruk, Horns Tegelbruk i Mårum, Forssa Tegelbruk Bollebygd, Alster Tegelbruk. Jag har också ett svagt minne av att ha sett tegellador runt Skara. men det är gamla bilder. På grund av jordsammansättningen tror jag inte det fanns lika många tegelbruk i Västergötland som t.ex. i Skåne. Att pannorna inte är kupiga begränsar urvalet. Det är bara att gräva ner sig på internet.
Hör med dessa, dom verkar kunna en del om tegel.
https://www.taktegel.se/taktegelmuseum-sevardheter/
https://www.taktegel.se/taktegelmuseum-sevardheter/
Med anledning av dina småländska släktforsknings- och tegelbrukskunskaper så undrar jag om du kan säga mig vilket tegelbruk mitt taktegel troligast kom ifrån. Ett större hus i Lessebo samhälle med brutet tak, byggt 1937.A AndersS skrev:Är det gammalt och handslaget finns det många alternativ då det fanns många tegelbruk ute i bygden fram till början av 1900-talet.
Alla tips mottages tacksamt då jag letar reservpannor. Kan du även tala om för mig om sadeltaket på garaget byggt 1942 kan ha kommit från samma så är jag din eviga slav!
Liknande trådar
-
Gammalt handslaget tegel - frostkänsligt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Underlagspapp eller underlagsduk under gammalt taktegel
Tak & Vind -
Måla taktegel som är gammalt!
Tak & Vind -
Bortskänkes Rimbo, gamla tegelstenar samt gammalt taktegel
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Fryser eller går gammalt taktegel sönder lättare?
Byggnadsvård