Hej!
Jag ska bredda en dörröppning och har stött på ett rör som min vän som är vvs-kille säger med all säkerhet inte är vatten. Han är i princip säker på att det är elrör från vinden där elen kom in förr då den var luftburen. Nu har vi elen via markkabel.
Min vän säger att kapa röret inte är några problem, för det används inte längre.
Hur kan jag vara säker?
Jag ser förlängningen av röret komma från vinden, där ser man ledningen mynna ut i nocken mot gatan till. Därför känns det givet att det är den gamla elmatningen...

• Renovering av dörröppning med exponerat rör och synliga träreglar, verktyg och byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart rör som löper längs en träbalk på vinden, med antydan om tidigare elektrisk installation.
    Skapa konto
Det gäller att vara säker på att den inte används! Ibland när man skiftat från luftledning till mark har man bara gjort på enklaste sätt, gått upp med kabeln på väggen och gått på där luftledningen anslöt.

Jag skulle nog vilja säkerställa att kabeln inte är inkopplad, innan man ger sig på att kapa den.

5
Har faktiskt råkat ut för att markkabeln har varit skarvad upp till gamla kapslingen.
Hur ser det ut där du har mätaren sitter?

Fotografen Fotografen skrev:
Det gäller att vara säker på att den inte används! Ibland när man skiftat från luftledning till mark har man bara gjort på enklaste sätt, gått upp med kabeln på väggen och gått på där luftledningen anslöt.
Hur säkerställer man att den inte används?

5 50procent skrev:
Har faktiskt råkat ut för att markkabeln har varit skarvad upp till gamla kapslingen.
Hur ser det ut där du har mätaren sitter?
Markkabeln går in i elcentralen

L lann skrev:
Markkabeln går in i elcentralen
Elcentral med öppen dörr och synliga elektriska installationer i ett förrådsutrymme.
Skapa konto

5
Uhh.. elen i gamla hus vill jag inte ge råd över ett forum hur som helst.
Det rådet jag ger dig är att följa kabeln. Vet du inte vad som har gjorts i ditt hus så kan det vara draget hur som helst, av "jagkansjälv" människor.

Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
Fast jag ser och vet atg nya markkabeln gpr rakt in i elcentralen.
Kan man ändå använt gamla röret till något? Det var väl bara till för att få ner elen från vinden till centralen, eller?

tommib
Jo, men någon kan ha återanvänt den gamla kabeln till att mata något annat.

Jag håller med övriga, här måste du följa kabeln och verkligen säkerställa att den inte är inkopplad i någon ände. Du borde t.ex. kunna hitta den urkopplade änden vid elcentralen om den faktiskt är urkopplad. Samma gäller på vinden, du borde kunna hitta den urkopplade änden.

tommib tommib skrev:
Jo, men någon kan ha återanvänt den gamla kabeln till att mata något annat.

Jag håller med övriga, här måste du följa kabeln och verkligen säkerställa att den inte är inkopplad i någon ände. Du borde t.ex. kunna hitta den urkopplade änden vid elcentralen om den faktiskt är urkopplad. Samma gäller på vinden, du borde kunna hitta den urkopplade änden.
Ena änden slutar i sågspånen på vinden ut från huset, den andra i källaren är dold i väggen...

L lann skrev:
Ena änden slutar i sågspånen på vinden ut från huset, den andra i källaren är dold i väggen...
Följ kabeln på andra bilden i #1 den bör vara avklippt i närheten av där luftledningarna togs in. Det är ju en uråldrig typ av kabel där och som du sett inte den som nu går till mätaren. Kan du bara säkra var änden på vinden tar vägen och att det är samma rör som går ner är du betydligt närmare att kunna ta bort röret. Du kan ju mäta på vinden att den är spänningslös som hängslen och livrem.

GK100 GK100 skrev:
Följ kabeln på andra bilden i #1 den bör vara avklippt i närheten av där luftledningarna togs in. Det är ju en uråldrig typ av kabel där och som du sett inte den som nu går till mätaren. Kan du bara säkra var änden på vinden tar vägen och att det är samma rör som går ner är du betydligt närmare att kunna ta bort röret. Du kan ju mäta på vinden att den är spänningslös som hängslen och livrem.
Kommer så här långt. Rycker i den men den sitter fast. Känns ju uppenbart att den inte leder någonstans mer än ut från huset Kabel som sticker ut från träbjälke i ett isolerat vindutrymme med hyvelspån.
Skapa konto

Hur ser det ut på utsidan av huset? Kan du se var strömmen kommer in i byggnaden? På mitt hus så har elverket bytt från luftledning till jordkabel, den nya kabeln har klamrats uppför ytterväggen och anslutit den där luftledningarna gick in tidigare.

W Wheelabrator skrev:
Hur ser det ut på utsidan av huset? Kan du se var strömmen kommer in i byggnaden? På mitt hus så har elverket bytt från luftledning till jordkabel, den nya kabeln har klamrats uppför ytterväggen och anslutit den där luftledningarna gick in tidigare.
Nya ledningen kommer in via marken och källaren och går till elcentralen. Hade en elektriker här idag för att bekräfta det troligaste...att röret är gammalt och inte används. Han skar i kabeln på vinden och det var helt strömlöst.
Så nu ska röret kapas ;)

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.