2 356 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Gammaldags tjärpapp vs underlagspapp
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Hej alla!
Jag håller på att byta tak och noterar att pappen under pannorna på mitt hus är helt annan än dagens underlagspapp. Huset är från 51 och jag tror absolut att det är originaltaket som legat fram till nu. Min fråga är om denna gamla typen av underlagspapp slutat att tillverkas? Jag är ganska övertygad om att den inte bryts ner av sol, väder och vind som den moderna gör. Jag misstänker helt enkelt att det är riktig tjärpapp, för inte hade de väl plastbaserade produkter 1951?
Jag håller på att byta tak och noterar att pappen under pannorna på mitt hus är helt annan än dagens underlagspapp. Huset är från 51 och jag tror absolut att det är originaltaket som legat fram till nu. Min fråga är om denna gamla typen av underlagspapp slutat att tillverkas? Jag är ganska övertygad om att den inte bryts ner av sol, väder och vind som den moderna gör. Jag misstänker helt enkelt att det är riktig tjärpapp, för inte hade de väl plastbaserade produkter 1951?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 382 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 382 inlägg
Tjära har nästan inga fördelar över bitumen (inte plast) förutom möjligtvis att det gick att underhålla bättre. Bitumenpappen börjades säljas av Trebolit och mataki på sent tiotal tidigt 20-tal nånstans och på 50-talet kan det inte varit många procent tak som fick tjärpapp men är möjligt.
Ingen av dom har dom otroliga egenskaperna du beskriver.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Bitumen tänkte jag inte på! Helt rätt. Det är troligen bitumenpapp, ja.Rickard.ag skrev:Tjära har nästan inga fördelar över bitumen (inte plast) förutom möjligtvis att det gick att underhålla bättre. Bitumenpappen börjades säljas av Trebolit och mataki på sent tiotal tidigt 20-tal nånstans och på 50-talet kan det inte varit många procent tak som fick tjärpapp men är möjligt.
Menar du att bitumen inte är beständig mot sol, väder och vind?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Det finns någonting som kallas asfaltpapp också. Kan det vara detta jag har som underlagspapp?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 382 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 382 inlägg
Bitumen är bindemedlet i asfalt, asfaltpapp = bitumenpapp = vanlig underlagspapp.Cancerman_777 skrev:
Kan det vara ett "riktigt papptak" som återanvänts som underlag? Är rätt vanligt och skulle förklara en del.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 382 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 382 inlägg