Hej!
Håller på att göra om förrådet till ett arbetsrum och ska sätta upp en taklampa.
Tidigare har det suttit en jordad ful vägglampa som jag jag plockat ner.

Den var kopplad till en dosa där också en lampkontakt är kopplad. (Se bild)
ImageUploadedByByggahus.se1394327790.717477.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nedre kabelkanalen går till en lampknapp. Strömmen kommer till dosan via kabelkanalen till höger. Den övre fula kabeln har tidigare gått till vägglampan som jag plockade ner.

Jag har en gammal takkrona jag tänkte ha istället. Men hur kopplar man enklast in den? Den är ojordad och nu sitter en vanlig lampsladd med en lampkontakt.

Alternativt kan jag köpa en ny jordad taklampa och bara byta ut sladden, men jag skulle hellre använda takkronan som jag har.

Några tips?

Om lampan är dubbelisolerad ska den inte jordas. Men när du säger gammal takkrona så låter det som en äldre lampa i metall som bara får användas i ojordade rum. Då behöver du en ny.

Tack för svaret!

Det var vad jag misstänkte. Den gamla är mycket riktigt metall.
Kul med nytt men lite synd ändå :)

Jag har ekk liggandes, det var vad den gamla var ansluten med så jag antar att det är ok. Skickar nog frun att handla lampa. Hon velar inte lika länge som mig när det gäller sånt.

Är vägguttagen i rummet jordade?

Jorda lampans metallchassi så ska det nog gå bra. Har du dessutom jordfelsbrytare så är det i helt riskfritt att göra så.

Csre skrev:
Är vägguttagen i rummet jordade?
Ja allt är jordat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.