Har en svart plåtdosa i tak med hängskruv och jag hittar bara ersättningsdelar såsom hängkrok men inte en komplett lösning. Det finns inga "skruvöron" att fästa i. Jag har kollat på denna modell men såg i kommentaren att man kan behöva borra upp den för att det ska passa i gamla fästet.
https://www.kjell.com/se/produkter/...er-electric-dcl-uttag-med-krok-infalld-p67752

har någon förslag på annan modell? :)
 
Vad vi gjorde var att byta ut plåtdosan mot någon liknande den här. Lite jobb men då kan man obehindrat välja uttag.
 
tommib
Bild på det du har? Är det en sådan gammal dosa med mittstolpe där man skruvar i en krok?

I så fall passar den här, eller motsvarande produkt från andra tillverkare.

Ett tips är att alla elartiklar har något som kallas för E-nummer. I detta fall är det E 18 201 95. Det är ett unikt nummer för produkten som gäller på alla hemsidor (men vissa konsumentinriktade sådana lägger inte ut numret). Jag länkade till Hornbach för att det var första googleträffen men om du söker på det numret (eller på "DCL uttag för takdosa med mittstolpe") så får du upp andra ställen som säljer.
 
martinhq martinhq skrev:
Vad vi gjorde var att byta ut plåtdosan mot någon liknande den här. Lite jobb men då kan man obehindrat välja uttag.
ja, bästa lösningen men då blir det dra om rör å så. Fungerar inte för mig :(

jag har hittat WDE005001 men svårt att se måtten om de kommer fungera...
 
tommib
martinhq martinhq skrev:
Vad vi gjorde var att byta ut plåtdosan mot någon liknande den här. Lite jobb men då kan man obehindrat välja uttag.
Nej, det kan du inte. Det där är en ROT-dosa som är avsedd för väggar. En takdosa är avsedd att monteras i just tak och är klassad för 15 kg vikt. Du kan inte montera ett lamputtag med krok i den där dosan eftersom den inte kommer klara av vikten (om du inte gjort något otillåtet vid monteringen). Dessutom har den dosan fel hålbild för takdoslock som har c/c 70 mm mellan skruvarna till skillnad från den där som har c/c 60 mm.
 
  • Gilla
esmeralda22 och 1 till
  • Laddar…
tommib
E esmeralda22 skrev:
ja, bästa lösningen men då blir det dra om rör å så. Fungerar inte för mig :(

jag har hittat WDE005001 men svårt att se måtten om de kommer fungera...
Det som kan bli svårt är djupet. DCL-uttag är väldigt djupa i jämförelse med gamla takuttag vilket kan ställa till det om dosan är grund och/eller har många ledare i sig.

Då kan man lösa det med t.ex. E 14 226 92 istället och dra ut ledarna genom hålet. Sen får man koppla med sockerbit eller hellre med t.ex. Wago 224 "lampklämma" eller en kabelmonterad DCL (men då får man ha stor kopp på lampan).

Edit: Om man är ok med det estetiskt kan man också använda förhöjningsring E 18 202 16 för att få plats med DCL.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.