Hejsan alla!

Har ett litet problem, köpt innerdörrar med karm. Tänkte fasiken inte på att det var gammal standard i huset

Nu till min fråga, kan man såga upp ca 30mm utan problem?

Tack på förhand!

• Överkant av en dörrkarm i ett hus, med synliga tecken på att den kan behöva justeras för att passa en ny innerdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så tjocka reglar har du nog inte runt dörren.
För jag förstår jag dig rätt att du vill göra hålet 3 cm större både upp och på sidorna

surris
Nja är det gamla reglar så är dom 50mm breda skulle jag tro. Tar du bort 30mm så är der ju bara 20mm kvar och det funkar inte.
På sidorna kan du ju dock justera på varje sida. Är det höjden så kapa infästningarna med en fein och flytta upp 30mm.

Redigerat:
Fairlane
Om man tar bort 15 mm på vare sida då, istället för 30 mm på ena sidan?

Om det bara är uppåt, kan du ta lite på den nya karmen också

Hur tjock är övre delen av karmen då tro? Då kanske man kan ta 1,5 på karmen och 1,5 i regeln? Idag är hålet ca 207 i höjd.

Är det inte samma bredd på gamla och nya standarden? Tyckte jag läste det häromdagen, så är det ju med ytterdörr iaf.

Tack så mkt för svaren

Bästa svaret

Igen, då, om det bara är uppåt, så har du troligtvis en kortling som du ser upptill. Du skulle kunna såga av den jäms med de stående reglarna, knacka upp det några cm med en hammare och fästa den med två vinkeljärn.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
A
Är det bara höjden som är fel skulle jag kapa dörren + karm i nedre kant.

Tss skrev:
Blir inte snyggt då dörren inte är slät :(

Tss skrev:
Detta ska jag kolla upp, har ett rum kvar dä
nimhed nimhed skrev:
Igen, då, om det bara är uppåt, så har du troligtvis en kortling som du ser upptill. Du skulle kunna såga av den jäms med de stående reglarna, knacka upp det några cm med en hammare och fästa den med två vinkeljärn.
Tss skrev:
nimhed nimhed skrev:
Ska kolla upp det där med kortling, har ett rum kvar där jag kan bryta upp väggen och se hur det ser ut, dom andra är ju tyvärr redan renoverade, men man kan ju kapa med en fein isf

Glöm inte att lossa gipsskivorna också. Skruvarna hittar du med en magnet. Lycka till!

nimhed nimhed skrev:
Glöm inte att lossa gipsskivorna också. Skruvarna hittar du med en magnet. Lycka till!
Tack som fasiken, satt bara med spik, så det var bara att kapa spiken och slå upp dom 30mm

• Gilla
Turbo_Tail och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.