Inom en rimligt snar framtid ska varmvattensystemet ses över, om inte annat i samband med att ett nytt toalettutrymme ska byggas och badrummet renoveras.

Idag består värmesystemet av en CTC-panna för olja och koks från tidigt 70-tal som under senare år har fått oljebrännaren utbytt mot en pelletsbrännare från Ulma. Även om väldigt mycket originaldokumentation för pannan finns kvar så går det inte att få fram hur mycket varmvatten den värmer.

Innan vi slog på cirkulationspumpen när kylan kom gick det åt ungefär en halv säck pellets om dagen bara för varmvatten. Det ger en snittkostnad på runt 23 kr per dag för varmvatten för två vuxna personer med endast dusch. Något säger mig att det inte är den mest effektiva pannan vi har i pannrummet.

Funderar därför på att komplettera med en VVB på 100-150 liter men skulle vilja vädra tankarna på forumet då jag får erkänna att värmesystem inte är min starka sida. Ska man satsa på en vanlig VVB typ Nibe Compact eller ska man kika på en Nibe PCU EL som man kan docka mot pannan?

Nu gissar jag dock att en anledning till att det går tre till fyra säckar i veckan endast till varmvatten är att pannan läcker värmen från vattnet, inte vår förbrukning. Det problemet lär man inte direkt lösa genom att docka en extern VVB. Det kan iofs vara smidigt att värma med elpatron när man inte har igång pannan och annars värma med pellets under eldningssäsongen.

Ja, ni märker hur förvirrad jag är. Någon som har varit i samma situation eller som rent av jobbar med värmesystem? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.