Har en gammal kristallkrona som jag misstänker har kronbrytning. Den har alltså 3 sladdar, men samtliga är bruna. Hur identifierar jag lättast de två fas-sladdarna, respektive neutralledaren?
Där är ngn symbol på själva stickproppen jag ej förstår, kanske ngn kunnig här som kan hjälpa mig?
Där är ngn symbol på själva stickproppen jag ej förstår, kanske ngn kunnig här som kan hjälpa mig?
Husägare
· Skåne
· 1 514 inlägg
Det är nog omöjligt att reda ut utan att kika bakom strömbrytaren, dra lite i de olika ledarna och märka upp dem, eller kanske ännu hellre byta ut neutralledaren till blå.
Edit: insåg att du nog menar i lampan. Här får du följa ledningarna och se vart de tar vägen. Oftast spelar det ingen roll, och om lampan inte tänds får du vrida proppen ett tredjedels varv till den fungerar.
Den här typen av proppar är ju ojordade, så det kan bli problem att använda i jordad miljö, och då behöver man tänka till lite.
Edit: insåg att du nog menar i lampan. Här får du följa ledningarna och se vart de tar vägen. Oftast spelar det ingen roll, och om lampan inte tänds får du vrida proppen ett tredjedels varv till den fungerar.
Den här typen av proppar är ju ojordade, så det kan bli problem att använda i jordad miljö, och då behöver man tänka till lite.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 059 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 059 inlägg
Det man brukade göra var väl att pröva sig fram när man skulle hänga upp lampan, man vred 1/3 varv åt gången tills det fungerade.
Vet inte vilken symbol du avser, jag ser max ström och spänning, S-märkning och artikelnummer (eller något liknande).
Vet inte vilken symbol du avser, jag ser max ström och spänning, S-märkning och artikelnummer (eller något liknande).
Nederst på bilden är en symbol, tyvärr svårt att få en bild där man ser den tydligt. Men är en triangel i en halv kvadrat kan man säga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 059 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 059 inlägg
Typ som någon av symbolerna här: https://designlight.nu/symboler/
De kan ju ha sett annorlunda ut förr i tiden också.
De kan ju ha sett annorlunda ut förr i tiden också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 944 inlägg
Det finns inga symboler på stickproppen som anger detta, utan du får som sagts prova dig fram.
Det förutsätter ju att du har en lamputtag som stickproppen passar, dvs ett gammal run med ojordade vägguttag. Om du inte har det så måste ljuskronan troligen byggas om till dagens säkerhetsnivå.
Det förutsätter ju att du har en lamputtag som stickproppen passar, dvs ett gammal run med ojordade vägguttag. Om du inte har det så måste ljuskronan troligen byggas om till dagens säkerhetsnivå.
Det spelar ingen roll vad det står på kontakten så släpp det.
Kontakten består av tre lösa metallstift där en skruv håller fast kabeln.
Kontakten kan öppnas genom att skruva isär den, den består av två lösa plastdelar gängade ihop, stiften är löst placerde i sina hål och låses på plats när man skruvar ihop höljet.
Stiften kan placeras hur som helst.
Kontakten består av tre lösa metallstift där en skruv håller fast kabeln.
Kontakten kan öppnas genom att skruva isär den, den består av två lösa plastdelar gängade ihop, stiften är löst placerde i sina hål och låses på plats när man skruvar ihop höljet.
Stiften kan placeras hur som helst.