510 läst · 7 svar
510 läst
7 svar
Gammal golvbrunn varför hoppar avloppsrör luktstoppare ut helatiden?
Hej,
Jag har en gammal badrum med gammal golvbrunn. Senaste tiden lossnar/ hoppar silikon luktstopparen vilket resulterar i att hela lägenheten luktar avlopp.
Det händer fler gånger per dag, vi behöver inte användat badrummet för det ska ske.
Vad kan det beror på? Vattennivån, luft i rören.
Vad kan jag själv gör, ge mig gärna tips.
N
Jag har en gammal badrum med gammal golvbrunn. Senaste tiden lossnar/ hoppar silikon luktstopparen vilket resulterar i att hela lägenheten luktar avlopp.
Det händer fler gånger per dag, vi behöver inte användat badrummet för det ska ske.
Vad kan det beror på? Vattennivån, luft i rören.
Vad kan jag själv gör, ge mig gärna tips.
MvhN
Luktstopp? Är det inte proppen till en renskanal? Alltså som går förbi vattenlåset? Funkar vattenlåset som det ska? Är du säker på att du har rätt dimension på proppen?
Hej, ja du har rätt, det är proppen som hoppar upp. Vattenlåste funkar så länge proppen i. Proppen är original men jag känner att den inte är helt sluten.Farstatjej90 skrev:
Jag kanske får se över dimensionen på proppen. Inget jag tänkte på tidigare. Tack!
Du borde rengöra också så du ser vad du gör. Och rengör kanalen också. Finns bra till skruvdragare som du kanske redan har hemma. Ser ut typ som en toaborste. Den borde du köra så det blir rent. Sen nåt mindre till kanalen.
Medlem
· Sverige
· 5 410 inlägg
Om proppen trycks ut pga övertyck i avloppet så bör du kolla så att avloppets luftning fungerar som det ska. I tillägg till att rensa ordentligt så du ser vad som har vilken funktion, det ser inte särskilt vettigt ut alls i din golvbrunn.
Tack! Vad menar du med luftningen fungera som det ska? Hur kan jag kolla det?.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 410 inlägg
I tex en villa finns ett avluftningsrör från avloppssystemet, detta brukar mynna ut som en ventil genom yttertaket. Skule denna avledning vara icke-genomsläpplig (eller saknas) så uppstår problem med att det kan bli övertryck i avloppssystemet. Ser det som ganska osannolikt att man skulle missat såpass grundläggande systemkomponenter men värt att kolla upp om man har problem som verkar ha med trycket i avloppet att göra.N Nimzzz skrev:
Det ska inte finnas något tryck alls där, därför har man dessa avluftningar.