Har en ackumulatortank enligt bild som jag funderar om den kan vara felkopplad sedan 10-15 år när den blev monterad.

Den värms upp av en nibe 40kw vedpanna där jag får ca 45-50 grader på tempmätaren mitt på tanken när pannan slår ifrån på maxtermostaten. Den här temperaturen är också ungefär vad jag får i framledning vilket jag tycker är lite lågt. Framledning/Till (ca50 grader) är röret med cirk pumpen.

Någon här som kan dessa ctc tankar? Svårt med bruksanvisningar då den är tillverkad 1984🤔 .

• Skylt på ackumulatortank från CTC Ronneby AB med modell 17 DS 700, tillverkad 1984, visar tekniska specifikationer som volym, tryck och max driftstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ackumulatortankens rörsystem från 1984 med rostiga kopparrör och cirkulationspump i behov av felsökning för korrekt koppling och temperaturreglering.
    Skapa konto
  • Ackumulatortank med rör, cirkulationspump och termostat i en äldre installation, potentiellt felkopplad, kopplad till vedpanna för värmesystem.
    Skapa konto
  • Grön CTC varmvattenberedare från 1984 med manometer och instruktionsskylt, visas i gammal källarinstallation.
    Skapa konto
För dåligt flöde genom pannan, då vill den inte vara med, när den inte blir av med värmen. Hur laddas tank/ar, med en laddomat, kolla in att termostaten i den inte kärvar och inte öppnar som den ska. Sitter även en plugg på undersidan på laddomaten. med en ventil ini. Se så det inte är en massa goja i den. Termostaten kan kollas genom att koka den i en kastrull och då ska piggen öppna helt, i början så är den stängd, så det syns bra hur den arbetar.

J jonaserik skrev:
För dåligt flöde genom pannan, då vill den inte vara med, när den inte blir av med värmen. Hur laddas tank/ar, med en laddomat, kolla in att termostaten i den inte kärvar och inte öppnar som den ska. Sitter även en plugg på undersidan på laddomaten. med en ventil ini. Se så det inte är en massa goja i den. Termostaten kan kollas genom att koka den i en kastrull och då ska piggen öppna helt, i början så är den stängd, så det syns bra hur den arbetar.
Det är en laddomat 21, ska kolla upp pluggen 👍

Har bytt bostad med gamla föräldrar precis så har fått ta över denna vedanläggning nu i det senaste och börjar upptäcka lite förbättringsområden för att uttrycka mig milt.

Vill minnas att det varit hyfsat dålig temp ända från början som installatörer skyllde på att inte skicka för varmt vatten i kulvert (maxitherm) vilket inte egentligen borde vara något problem.

AHA en kulvert, hur långt är det mellan panna och hus, Tas värmen ut från tank/ar med en shunt till huset då, verkar det som. Det är troligen en PEX-kulvert och den klarar en temp på 80 C, sen om det behövs så hög temp är en annan sak.

J jonaserik skrev:
AHA en kulvert, hur långt är det mellan panna och hus, Tas värmen ut från tank/ar med en shunt till huset då, verkar det som. Det är troligen en PEX-kulvert och den klarar en temp på 80 C, sen om det behövs så hög temp är en annan sak.
Ja värme tas från slavtank med shunt i ena huset värmeväxlare i andra (önskar lite högre temp där).

Kollade bottenpluggen på laddomaten idag inga problem där. Upplevs inte som problem att "bli av med energin" från pannan utan mer just lite konfunderad över just låg temp samma som mitt på tanken borde inte returen gå ner där ungefär? Och framledning sitta högre upp?

Någon som vet om framledning är vänstra röret på ctc tank? Funderar på att öppna inspektionsluckan som sitter uppe på tank, bara det går att få den tät sen..🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.