På vår tomt står en bod på runt 10m2 på tomtgränsen till en granne. Allt jag vet om boden är att det stod en motsvarande bod där när föregående ägare flyttade in 1973 och att denna frågade dåvarande granne om det var ok att riva den och uppföra en likadan. Inga skriftliga bevis eller bygglov finns.

Jag räknar därför boden som ett svartbygge som nu är preskriberat, därför bör jag få bygga en ny bod på 15m2 utan att riva den gamla. Rätt eller fel?

Vi planerar att uppföra ett växthus på 9m2 (2m från tomtgränsen till samme granne med skriftligt medgivande) därav frågan.

Med det resonemanget skulle man ju kunna bygga nya friggebodar var 10:e år? låter inte rimligt, jag gissar att den kommer räknas som friggebod.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Plutus skrev:
Med det resonemanget skulle man ju kunna bygga nya friggebodar var 10:e år? låter inte rimligt, jag gissar att den kommer räknas som friggebod.
Jo, jag inser också att det blir lite konstigt, det är därför jag frågar :/

Skillnaden är dock att i ditt fall bygger du en friggebod och om 10 år är det ju fortfarande en friggebod och du får inte bygga en till.

Min bod byggdes inte som en friggebod. Det betyder isf att den omvandlades till en friggebod när reglerna introducerades (1979?).

Min poäng var att efter 10 år säger man att det är ingen friggebod utan ett svartbygge? Å andra sidan kan juridiken vara överraskande ologisk så jag påminner om att jag bara gissar :)

Och jag är tacksam för alla gissningar :) eftersom jag redan är förbannad på bygglovsreglerna och därför vill undvika kontakt med kommunen.

Jo, det kanske inte spelar någon roll att boden är gammal. Trots att den finns med på alla översiktsplaner jag sett betyder det väl inte att det är ok :(

Du kan bygga din nya bod som ett attefalls hus

Bästa svaret

Om inga grannar tycker det är några problem och den fått stå där så länge utan problem så tror jag inte du skulle få problem även om du bygger ett växthus också...
Skulle mot all förmodan kommunen bry sig får du väl riva friggeboden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.