Hejsan

Vi har en garageuppfart vid vårt hus från 60-talet, där 80% är asfalt, medans dom sista 20% övergår till vad jag gissar är betong som ansluter till huset. Se bilder: https://imgur.com/a/yQYaosM
Den har under åren gått sönder och fallit isär mer och mer som ni ser på bilderna.

Vet ni varför man valde att inte bara asfaltera hela vägen fram? Var detta billigare?

Hur som helst, hur hade ni gjort för att fixa det? Det är ju en ganska liten plätt, kanske 4x2 meter. Är det något man kan lösa själv? Har aldrig jobbat med någon slags betong/cement/puts innan

Tack på förhand

Har ingen aning om varför man gör så, men det är ganska lätt att laga det där med ny betong.

Ta bort allt trasig och löst material och blanda till nya betong enligt anvisningar.

Kan inte svara på varför de la 80/20.

Däremot har jag 2 GDS förslag:
Båda går ut på att du bilar bort den tråkiga betongen och rensar bort ogräs osv.
Om du under detta hittar schysst material som inte tjälskjuter så hade jag antingen:
Blandat en jäklar massa betong
Eller
Köpt en jäklar massa kallasfalt

Jag hade antagligen kört på betongen och hade nog lagt den minst 10cm tjockt och armerad med nät.
Kallasfalt kommer få en helt annan färg och du kommer behöva många hinkar! Enl reklamen räcker 25kg till 1m2 men 1cm tjockt... tror ärligt talat det är alldeles för tunt.

C Carl Johansson skrev:
Har ingen aning om varför man gör så, men det är ganska lätt att laga det där med ny betong.

Ta bort allt trasig och löst material och blanda till nya betong enligt anvisningar.
K Klass0n skrev:
Kan inte svara på varför de la 80/20.

Däremot har jag 2 GDS förslag:
Båda går ut på att du bilar bort den tråkiga betongen och rensar bort ogräs osv.
Om du under detta hittar schysst material som inte tjälskjuter så hade jag antingen:
Blandat en jäklar massa betong
Eller
Köpt en jäklar massa kallasfalt

Jag hade antagligen kört på betongen och hade nog lagt den minst 10cm tjockt och armerad med nät.
Kallasfalt kommer få en helt annan färg och du kommer behöva många hinkar! Enl reklamen räcker 25kg till 1m2 men 1cm tjockt... tror ärligt talat det är alldeles för tunt.
Tack för svaren, lutar åt betong då.
Kommer några dummar frågor då från en som aldrig jobbat med betong:

-Vad är "schysst material" som grund? Vet ej om det är jord eller grus man hittar under
-Är det bara allt löst som ska bort? Alltså låta gammal betong ligga kvar?
-Är det en rimlig mängd att blanda i hink, eller borde man få tag i en cementblandare?
-Häller jag bara ut det sen? Hur får jag det platt? Slätar man ut med en rak planka bara?

Att gjuta en sådan yta som sitt första betongprojekt är ambitiöst. För all gjutning krävs mycket förberedelser. Vid 10cm tjock platta så kommer det gå åt runt 800 liter betong, du behöver ta hem så du har minst 20% marginal så du inte går tom på betong. För dessa volymer är det tombola som gäller och det är ett tungt jobb där man behöver vara minst två, helst 3.

Arbetsmomenten går ut på:
1. Planera så du får rätt fall på den färdiga betongytan så vatten inte blir stående eller rinner åt fel håll. Kanske behövs markrännor eller brunnar för att leda bort vatten?

2. Förbered ytan, den behöver ha 15-20 cm bärlager under i fraktion 0-32, ytan behöver vara avvägt då så du får just 10 cm betong över hela ytan. Långpass eller laser är bra för detta. Se till att ytan är väl kompakterad (padda)

3. Lägg ut och najja armeringsnät över hela ytan

4. Lägg ut avdragsbanor i rätt höjd avpassade för eventuella fall och rätskiva eller bräda som du drar till färdig höjd med.

5. Gjut och se till att ha ett bra flöde, en vid tombolan, en som kör skottkärra och en som kör vibratorstav och drar av betongen i rätt höjd.

6. Allt eftersom tar man upp avdragbanorna och fyller igen med betong

7. Efter någon timme när betongen går att gå på ska den rivas. Detta är det svåraste momentet att veta när denna tidpunkt inträffar då det beror på hur mycket vatten betongen blandats med, väder mm.

8. Efter ytterligare en tid ska ytan glättas för den sista finishen, även detta är svårt att få till timingen på. För tidigt eller för sent ute så blir inte resultatet bra.

9. Täck ytan med byggplast och håll den sedan fuktig i en vecka.

En hel betongplatta innebär stor risk för att du får sprickor i den förr eller senare. Personligen hade jag lagt marksten eller ringt PEAB eller NCC och bett dem asfaltera. Lägga kallasfalt som föreslogs kommer inte bli bra.

• Gilla
useless
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Att gjuta en sådan yta som sitt första betongprojekt är ambitiöst. För all gjutning krävs mycket förberedelser. Vid 10cm tjock platta så kommer det gå åt runt 800 liter betong, du behöver ta hem så du har minst 20% marginal så du inte går tom på betong. För dessa volymer är det tombola som gäller och det är ett tungt jobb där man behöver vara minst två, helst 3.

Arbetsmomenten går ut på:
1. Planera så du får rätt fall på den färdiga betongytan så vatten inte blir stående eller rinner åt fel håll. Kanske behövs markrännor eller brunnar för att leda bort vatten?

2. Förbered ytan, den behöver ha 15-20 cm bärlager under i fraktion 0-32, ytan behöver vara avvägt då så du får just 10 cm betong över hela ytan. Långpass eller laser är bra för detta. Se till att ytan är väl kompakterad (padda)

3. Lägg ut och najja armeringsnät över hela ytan

4. Lägg ut avdragsbanor i rätt höjd avpassade för eventuella fall och rätskiva eller bräda som du drar till färdig höjd med.

5. Gjut och se till att ha ett bra flöde, en vid tombolan, en som kör skottkärra och en som kör vibratorstav och drar av betongen i rätt höjd.

6. Allt eftersom tar man upp avdragbanorna och fyller igen med betong

7. Efter någon timme när betongen går att gå på ska den rivas. Detta är det svåraste momentet att veta när denna tidpunkt inträffar då det beror på hur mycket vatten betongen blandats med, väder mm.

8. Efter ytterligare en tid ska ytan glättas för den sista finishen, även detta är svårt att få till timingen på. För tidigt eller för sent ute så blir inte resultatet bra.

9. Täck ytan med byggplast och håll den sedan fuktig i en vecka.

En hel betongplatta innebär stor risk för att du får sprickor i den förr eller senare. Personligen hade jag lagt marksten eller ringt PEAB eller NCC och bett dem asfaltera. Lägga kallasfalt som föreslogs kommer inte bli bra.
Skitbra svar, stort tack. Ja det låter helt klart för ambitiöst att ge sig på själv. Hade inte alls räknat med att det skulle krävas så mycket betong. Men ja, googlar jag på mängd betong så säger den 1,5 TON för 10cm betong på 4x2 meter. Det låter helt plötsligt som väldigt mycket.

Uppskattar feedbacken i slutet. Kanske ska kolla på hur man lägger marksten istället då. Inte heller något jag gjort tidigare, men kanske är ett rimligare alternativ än att lära sig än att gjuta saker.

Asfaltering kanske också är ett alternativ, men då antar jag att pengarna snabbt springer iväg?
Kostar det 10.000 eller 100.000 att få en sån asfaltsplätt?
Befintlig asfalt är rätt gammal också, möjligt att man kanske lägger projektet på is och istället gör om hela uppfarten någon gång i framtiden

N naikon skrev:
Uppskattar feedbacken i slutet. Kanske ska kolla på hur man lägger marksten istället då. Inte heller något jag gjort tidigare, men kanske är ett rimligare alternativ än att lära sig än att gjuta saker.
Ja, det skulle jag säga. Då räcker det att du bilar bort bef. betong och jämnar av underlaget med 4-8 makadam och sen lägger marksten i lugn och ro(du ska ha 50mm hög sten för att de ska tåla bilar). Fördelen är att det tål rörelser i underlaget på ett helt annat sätt och att det inte är någon stress att lägga plattorna i jämförelse med betong som börjar stelna och där du bara har ett försök.

För asfalt får du nog räkna med 4-500 kr/kvm eller mer för en sådan liten yta om allt underarbete är klart. Detta plus etableringskostnader. Görs det jobb i närheten kan det gå att samordna.

Totte_S
Inte ovanligt att man fått betong över när plattan gjutits och då bara rakat ut överskottet.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det skulle jag säga. Då räcker det att du bilar bort bef. betong och jämnar av underlaget med 4-8 makadam och sen lägger marksten i lugn och ro(du ska ha 50mm hög sten för att de ska tåla bilar). Fördelen är att det tål rörelser i underlaget på ett helt annat sätt och att det inte är någon stress att lägga plattorna i jämförelse med betong som börjar stelna och där du bara har ett försök.

För asfalt får du nog räkna med 4-500 kr/kvm eller mer för en sådan liten yta om allt underarbete är klart. Detta plus etableringskostnader. Görs det jobb i närheten kan det gå att samordna.
Hallå igen. Detta projektet ligger inte högst i priolistan just nu, men jag planerar lite inför ev nästa år.

- Det som du beskriver ovan här, är det något som är fullt görbart för någon som aldrig jobbat med marksten/makadam/plattsättning över huvud taget? Är en amatör som håller på att lära mig hur man tar hand om huset och provar gärna på nya moment. Är inte så petig med att det måste se perfekt ut heller. Men jag är verkligen ingen utbildad snickare.

- Ungefär hur mycket tid skulle du tro att det tar att genomföra? 10 timmar, 50 timmar?

- Finns det någon specifik marksten som är extra lämpad för nybörjare som är lätt att lägga? Förväntas man behöva dela/kapa stenen med någon specialutrustning?

Det låter ju lätt med att "slänga på makadam och på med sten", men jag antar att det är lite mer än så. Några guider på Youtube som kanske kan hjälpa?

Tack på förhand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.