Hej! Har ett hus fr 60-talet med radiatorer sannolikt från denna tid. Vill kunna reglera värmen i rummen, men nästan alla vred är borta och enligt förra ägaren har det varit svårt att hitta reservdelar på marknaden.

Men det kanske finns utbytestermostater/vred eller adaptrar tänker jag (som är novis på vattenburna radiatorer).

bifogar lite bilder på radiatorer utan vred och med vred och frågan blir: går det att köpa vred till radiatorer som saknar? Vad behöver jag i så fall köpa - vred och något mer ?
Och är det lönt - eller borde jag byta radiatorer? Gammal radiatorventil från 60-talet utan vred, behov av reservdelar eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gammal vit radiator med saknat vred som visar reglerventilens ändstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal radiatorventil utan vred från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vit radiator med saknat vred och synliga anslutningar mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal radiator med vit termostatventil från 60-talet som behöver nya vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah, ok, synd men stort stort tack för svaret!
 
De flesta verkar byta både termostatventilen och termostathuset. Dina radiatorer ser också speciella ut så det kanske inte går att byta ventiler som om de bara satt på ett rör. Det intressantaste svaret jag sett är: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-termostater.302383/ Men länken vidare till MMA fungerar inte. Kanske kan man prova att kontakta MMA direkt?
 

Bästa svaret

Det är gamla Gustavsberg HE-RVO radiatorer. Dessa hade från början troligtvis endast handvred, och har kompletterats senare.
Det finns inga termostater eller delar som passar de du har, men MMA/Purmo har ersättnings-insatser som tillåter att du monterar en MMA-termostat

RSK 4805244 heter insatsen

utbytesinsats-rvo-dma-ventiler
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
De där radiatorerna var de bland de billigaste som fanns då det begav sig. Jag bor i ett hus byggt -63 med dessa plåtbitar med rörslingor på baksidan där föreningen bytte till MMA-termostater istället för, det enda rätta, att byta ut skräpet.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
De där radiatorerna var de bland de billigaste som fanns då det begav sig. Jag bor i ett hus byggt -63 med dessa plåtbitar med rörslingor på baksidan där föreningen bytte till MMA-termostater istället för, det enda rätta, att byta ut skräpet.
De funkar i de fall man kan hålla en hög framledning. Men för t ex värmepumpsdrift så är de rätt värdelösa ja.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Brorsan hade de där i en lägenhet för länge sen. Känns som om de är gjorda för oljepanna i en historisk forntid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.