Hej!

I huset jag och min sambo köpt och nyligen flyttat in i finns en elpanna, en CTC från 1984.
Denna styrs av en utegivare och möjlighet för innegivare verkar inte finnas på när jag kollar på elplinten. Jag är själv elektriker och har därför tänkt på en variant för att kunna använda en innegivare. Det går ut på att en innegivare styr en kontaktor som bryter upp kretsen till patronerna så oavsett vilket effektsteg pannan vill köra på, så hänger det på om innegivaren "kallar på värme". Gör den det så sluter kontaktorn och patronerna får spänning. Funderingar?

Hela problemet grundar sig på att radiatorerna inte är utrustade med termostater utan bara ett vred. Bifogar bild på hur det ser ut just nu.

Enligt energi deklarationsbesiktningen så föreslår besiktningsmannen att radiatorerna kompletteras med termostater med separat givare som monteras 1,2m över golv eftersom tilloppet på radiatorerna är mitt under och därför olämlig placering av en vanlig radiatortermostat.
Eftersom jag är elektriker så trillar jag ibland över grejer som bara ska demonteras och
kastas, detta hände idag. Fick tag i ett helt gäng med termostater med 2m kapillärrör. Nu är bara problemet vilken sort ventil jag ska skaffa om det nu överhuvudtaget går att komplettera radiatorerna med termostat. Demonterade även ventilerna som termostaterna var monterade på. Bifogar bild på mitt kap.

Har en tanke på hur ev det skulle kunna gå att göra för att kunna behålla mina radiatorer men vet inte om det för det första fungerar och för det andra är ekonomiskt försvarbart. Bifogar bild på mitt tänk. Anledningen till detta engagemang att behålla dom gamla radiatorerna grundar sig i att jag inte ännu bestämt hur uppvärmningen ska bli i framtiden men känner att systemet fungerar dåligt utan någon form av tempgivare inne med tanke på instrålingsvärme genom fönster mm.

Alla tips är välkomna. Hittar inga liknande inlägg men eftersom det i bara mitt område står kanske 200 likadana hus så måste det vara fler som funderat som mig.

Tack på förhand / Daniel

• bef rad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fixade grejer.jpg
    Skapa konto
  • Ett sätt.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Har du ettrörssystem.?Då skall du inte ha termostat...
Och har du (Skaffar du innegivare-shuntstyrning så sköter ju den tilloppsvattnet=Behövs ingen termostat på raddden..;)

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.