6 636 läst · 13 svar
7k läst
13 svar
Gamla innerfönster immar igen - hur löser jag detta?
Vi har tvådelade fönster som är englas på sommaren och via innerfönster blir tvåglas på vintern. Fönsterna är tillverkade 1990 ungefär i vad jag bedömer vara god kvalitet. Problemet vi upplever är att de ofta immar igen (fast vi har vadd längst ner) och att det uppstår fukt mellan fönsterdelarna (dvs under kalla årstiden då båda fönsterdelarna är isatta).
Jag antar att de är för täta och undrar ifall jag ska borra några små hål i innerfönsterna? I så fall, ska jag borra dem uppe eller nere för bästa resultat?
Tack på förhand
Jag antar att de är för täta och undrar ifall jag ska borra några små hål i innerfönsterna? I så fall, ska jag borra dem uppe eller nere för bästa resultat?
Tack på förhand
Vet att man förr placerade svavelsyra i små öppna kärl mellan fönstren för att undvika kondens på glasen. Syran är hygroskopisk och tar upp vatten. Kanske går att använda "torrboll" istället.
Edit. Googlade lite och hittade följande som kanske går att använda. https://pippetter.se/uncategorized/med-kalciumklorid-sa-kan-du-avfukta-samt-smaksatta-med-salt/
Tror inte du ska ventilera, förr hade man tvärtom pappersremsor som klistrades på insidans skarvar för att täta alla springor.
Edit. Googlade lite och hittade följande som kanske går att använda. https://pippetter.se/uncategorized/med-kalciumklorid-sa-kan-du-avfukta-samt-smaksatta-med-salt/
Tror inte du ska ventilera, förr hade man tvärtom pappersremsor som klistrades på insidans skarvar för att täta alla springor.
Redigerat:
Alltså vad menas med täta i detta fall?
När man har enkelglas med inmefönster skall det yttre vara insatt normalt, ofta utan tätlist eller liknande. Det innre däremot tejpas med fönstertejp och är således tätt. En del har en list som de sätter fönstret mot eller ngn form av linband istället för tejp. Poängen är att det skall vara tätt vid det innersta glaset och ngt öppet vid det yttre.
När man har enkelglas med inmefönster skall det yttre vara insatt normalt, ofta utan tätlist eller liknande. Det innre däremot tejpas med fönstertejp och är således tätt. En del har en list som de sätter fönstret mot eller ngn form av linband istället för tejp. Poängen är att det skall vara tätt vid det innersta glaset och ngt öppet vid det yttre.
Alltså exakt som jag skrev, pappersremsor på insidans skarvar.G guggen skrev:Alltså vad menas med täta i detta fall?
Ahh läste inte din edit.hscn skrev:
Jag har själv ett hus där jag tejpar mina innerfönster med papperstejp. Ingen imma och hyffsade isolervärden.
Men det är också viktigt att det yttre inte är tätt. Det skall bildas en luftspalt som isolerar mellan bågarna men den skall också ventileras lagom.
Hej alla och tack för svar,
Hos oss är det som ni säger. De yttre fönsterna är som 30-år gamla fönster är mest och de kan inte vara helt täta. De inre har lister mot drag, är numrerade för sin specifika plats och har suttit väldigt tätt.
Kan det ha något att göra med att de drabbade fönsterna sitter i västläge?
Hos oss är det som ni säger. De yttre fönsterna är som 30-år gamla fönster är mest och de kan inte vara helt täta. De inre har lister mot drag, är numrerade för sin specifika plats och har suttit väldigt tätt.
Kan det ha något att göra med att de drabbade fönsterna sitter i västläge?
Så det är nytillverkade fönster i äldre moddel? Jag hade samma problem, men då hade dom tidigare ägarna målat igen fönsterna helt på utsidan. Testa att byt tätningslister i dom inre bågarna, ull lister fungerar bra. Och att fönsterna stängs riktigt emot tätningslisterna. Själv får jag inte nå imma mellan fönsterna fast att något fortfarande är helt otät, blåser takt in. Så viktigaste kanske är att dom inte är för tät på utsidan.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
@ guggen
Menar du att jag ska tejpa innerfönsterna eller ytterfönsterna?
Tack på förhand!
Menar du att jag ska tejpa innerfönsterna eller ytterfönsterna?
Tack på förhand!
Klistras på insidans skarvar, på innanfönstren så att fuktig rumsluft hindras att komma in mellan glasen
Ex. https://www.gyllenhaks.se/index.php?main_page=product_info&cPath=69_142&products_id=507
http://www.karinenglund.com/2013/10/jag-klistrar/
Ex. https://www.gyllenhaks.se/index.php?main_page=product_info&cPath=69_142&products_id=507
http://www.karinenglund.com/2013/10/jag-klistrar/
Redigerat:
Tack hscn, perfekt. Ska verkligen testa i höst.
Bästa svaret
Om det blir imma på ytterglasens insidor är det otätt vid innanfönstren. Då släpps den varma inneluften in, möter det utomhuskalla ytterglaset och kondenserar. Om det istället blir imma på innanfönstrets 'utsida', är det ytterfönstret som är för otätt, så att alltför mycket kall luft kommer in och möter det uppvärmda innanfönstrets glas och kondenserar.
Luftrummet mellan glasen ska alltså utjämna temperaturskillnaderna mellan ute och inne och när det fungerar utan kondensbildning på något glas, är isoleringsförmågan på topp .
Beronde på om fönstren vetter mot vindutsatta lägen eller är i lä, kan ytterfönstren behöva lite olika tätning, men innanfönstren ska oavsett vindutsatthet alltid tätas till helt med pappersremsor.
Fönstervadd lagd i botten på karmen, tar upp och ger ifrån sig den mindre fuktmängd som fanns i luften när man satte in innanfönstren och i den lilla luftmängd som kommer in genom de inte helt tätade ytterfönstren.
Luftrummet mellan glasen ska alltså utjämna temperaturskillnaderna mellan ute och inne och när det fungerar utan kondensbildning på något glas, är isoleringsförmågan på topp .
Beronde på om fönstren vetter mot vindutsatta lägen eller är i lä, kan ytterfönstren behöva lite olika tätning, men innanfönstren ska oavsett vindutsatthet alltid tätas till helt med pappersremsor.
Fönstervadd lagd i botten på karmen, tar upp och ger ifrån sig den mindre fuktmängd som fanns i luften när man satte in innanfönstren och i den lilla luftmängd som kommer in genom de inte helt tätade ytterfönstren.
Hej Byggaeko,
Tackar för din förklaring och lösningen på de olika alternativen.
Tackar för din förklaring och lösningen på de olika alternativen.
Jag har ett drygt 100 år gammalt hus med enkelkopplade flaggfönster (rektangulära fönstret är 84x48 cm och det kvadratiska 48x48 cm) där innerrutorna är tejpade.
Ytterrutorna är tätade med tätningslist i silicon men i över- och underkant saknas listen på vardera sidan med ca 4 cm, d v s 8 cm upp resp nere (innebär en luftspalt på ca 2 mm).
Ytterbågen blir därmed ventilerad på ett kontrollerat sätt och jag har aldrig haft problem med imma.
Frågan jag har är i stället om jag har för mycket ventilation och om jag skulle kunna minska mina 8 cm men till vadå i så fall. Visst kan jag pröva mig fram men det tar tid. Några tips ?
Ytterrutorna är tätade med tätningslist i silicon men i över- och underkant saknas listen på vardera sidan med ca 4 cm, d v s 8 cm upp resp nere (innebär en luftspalt på ca 2 mm).
Ytterbågen blir därmed ventilerad på ett kontrollerat sätt och jag har aldrig haft problem med imma.
Frågan jag har är i stället om jag har för mycket ventilation och om jag skulle kunna minska mina 8 cm men till vadå i så fall. Visst kan jag pröva mig fram men det tar tid. Några tips ?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lägga klinkers. Nybörjare. Ska lägga klinkers på gamla klinkers
Golv -
Kakel spruckit i gamla badrum
Badrum -
Vad betyder F i triangel på denna gamla ritningen
Byggmaterial & Byggteknik -
Gamla radiorör och förstärkarrör till salu
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vad är detta i gamla pannrummet?